Forum

Hortensia

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Allan Slot, 7. juli 2004 kl. 22.57

Kan nogen fortælle mig hvordan jeg laver stiklinger af hortensia? Og hvornår tages stiklingerne?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 9. juli 2004 kl. 9.37

Havehortensia kan stiklingeformeres. Du kan vælge at gøre det nu i juli, eller til vinter, når bladene er væk. Uanset hvilket tidspunkt du vælger, bruges dette års nye skud. Der klippes en gren, eksempelvis på 15–20 cm, hvor de nederste bladene pilles af, så kun ét bladpar er tilbage i toppen. Denne stikkes i en dyb potte med fugtig jord, hvorefter der kommes en perforeret plastpose over som hætte, så det minder om et lille drivhus. Stiklingene placeres et sted uden sol, men, hvor det ikke er alt for mørkt – under et stort træ, busk eller i ly af hækken. Sol vil opvarme planterne for meget og give klimaskader ligesom forskellige svampe favoriseres. Mørk skygge giver tilsvarende for lidt lys til at drive fotosyntesen.

Plantejorden kan være to trediedele pottemuld og en trediedel jord. Tjek planterne regelmæssigt, og pas på med at overvande, jorden skal være almindelig fugtig uden at sjaske. Man kan fint klippe flere stiklinge af én gren, i så fald klippes lige over et bladpar.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe, 26. marts 2007 kl. 16.35

Jeg skal være væk i 4 dage, hvodan skal jeg klare med min Hotensia, der plejer at få vand i underskål hver eller hver anden dag, kanjeg sætte den i et vandfad med meget vand. Hilsen Grethe

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 26. marts 2007 kl. 21.29

Hej Grethe.

Sæt en stor plastflaske med vand lidt højere end planten.Put en strimmel stof ned i vandet som væge og lad den anden ende hænge ned i planten. Stoffet skal være vådt før det virker. Prøv i vasken først,så du ved hvor hurtigt flasken tømmes. Tyk strimmel=hurtig tømning.Tynd =langsom tømning.

Du kan også sætte planten i vasken på et gammelt håndklæde og lade hanen dryppe i de 4 dage,du er væk.

Hilsen Anne Marie

Nyt svar til emnet »Hortensia«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hortensia

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider