Skrevet af: Svend Jenen, 17. maj 2014 kl. 14.48
Jeg kan forstå på tidligere indlæg, at Hortensia kommer med nye blomster der hvor de gamle blomster visner. Fint nok. Men hvis nu Hortensiaen ikke blomstrer et år så er der jo ingen visne blomster at vokse nye blomster ud fra ? Jeg har vist 10 stk. Hertensia der ikke har blomstret i 5 år tror jeg ? Skal jeg smide dem ud og købe nogle nye. Jeg giver dem ikke vinterfrakke på. Er det derfor ?
Skrevet af: Tom Andersen, 17. maj 2014 kl. 16.40
Hvilke Hortensiaer (sort) taler vi om?
Beskærer du dem?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. maj 2014 kl. 19.56
Hej
Når mine hortensier fryser tilbage og jeg er nødt til at beskære, kommer der ingen blomster samme år, men med en følgende mild vinter som i år, skulle der ingen skade være sket. Det er jo ikke præcist der hvor de gamle blomster har siddet at de ny kommer frem, men på de øverste knopper på stænglen, som allerede dannes i året med blomstringen. Mine hortensier kommer ALLE i år - og jeg har sjældent set så mange anlæg til blomster som netop i år.
Ingeborg
Skrevet af: Svend Jenen, 17. maj 2014 kl. 20.27
Til Tom. Ang, sorten, aner det ikke :-( købt i flæng hos Jem & Fix, og forskellige steder. Det er mange år siden jeg har beskåret dem. Grund til jeg undres er, at på min kones grav står også en hortensia, som heller ikke bliver beskyttet om vinteren og det til trods blomstrer den hver år. Spørgsmålet er bare om jeg skal kassere dem og købe nogle nye. Hos mine er der heller ikke i år en eneste blomst :-(
Skrevet af: Tom Andersen, 17. maj 2014 kl. 21.36
@Svend
Ja, køb nogle nye. Se denne artikel, der kan du få tips til, hvilke sorter du bør købe:
www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/traeer_og_buske/715.html
Skrevet af: Mogens; E., 17. maj 2014 kl. 22.04
Svend.
Hvis det er gamle Hortensiaer har de et pænt stort rodnet som kan være vanskeligt at få op.
Det med vinterfrakken gør ikke den store forskel. Så skal det være en meget hård og lang vinter. Hvis dine hortensiaer står tæt på store buske eller træer tager de meget næring og vand.
Hort. trives bedst med skygge midt på dagen, eller vandrende skygge. I midten af Hort. kan der med årene ligge en tæt masse af gamle visne grene som bør fjernes. Kompost eller gødning gør underværker, især hvis bladene mellem ribberne er blege eller gule.
Skrevet af: Clara Andersen, 17. maj 2014 kl. 22.14
De flotte potte-købte hortensia, som folk slæber hjem i massevis, fryser ofte så kraftigt ned, at de ikke blomstrer året efter, og i en rigtig frostvinter kan de fryse helt væk. - Det gør de gamle Have-hortensia ikke. - Så når de ikke har blomstret i 5 år, ville jeg kassere dem og tage til en god planteskole og få rigtige Have-hortensia, de er trofaste. - Jeg har selv prøvet at vente uden blomstring i 2 år på sådan en butikskøbt, den mindst af de 2 døde første vinter. Men de gamle Have-hortensia, jeg havde før da, lever stadig.
Skrevet af: Svend Jenen, 18. maj 2014 kl. 11.30
Til Tom. Ja det tror jeg vil gøre som du skriver. Købe nogle nye.
Og til Clara. Tror jeg på. Som sagt er de købt i flæng hos Jem & Fix, Kvickly, Eurospar nemlig Potte- købte hortensia. Den der står ude på min kones gravsted som troskyldigt blomstrer hver år ved jeg så ikke hvor kommer fra. Men skulle ikke undre mig den kommer fra en planteskole. Tak for svarene alle sammen.
Skrevet af: Tom Andersen, 18. maj 2014 kl. 13.19
Svend, du kunne også prøve at lave en stikling af den Hortensia, som trives hos konen?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.