Skrevet af: Jens V Olsen, 22. maj 2014 kl. 12.09
Jeg har nu ansvaret for at holde den have, som min nyligt afdøde hustru med stor glæde holdt ved lige.
Af mangel på viden vil jeg i en kommende tid tillade mig at spørge om forskellige planter, som nu findes spredt rund i bedene, oftest enkeltvis, hvilket kunne tyde på frøspredning.
Den første har en meget lys blå farve.
Med venlig hilsen
Jens V Olsen
Skrevet af: Jens V Olsen, 22. maj 2014 kl. 12.12
Her følger et nærbillede af blomsterstanden.
mvh
JVO
Skrevet af: K. Langgaard, 22. maj 2014 kl. 12.24
Kære Jens
Det er akeleje, den spreder sig selv her og hisset. en meget fin lyseblå kan jeg se. Den har en pælerod og er nemmest at flytte før den bliver for gammel.(hvis du altså vil flytte den, de er også søde sådan lidt spredt.) den har fint løv, blomsterne varer ikke så længe endnu.
Tillad mig også at kondolere.
Venlig hilsen K.langgaard
Skrevet af: Jens V Olsen, 22. maj 2014 kl. 13.04
Kære K.
Tak for svaret.
mvh JVO
Skrevet af: Jette Møller, 23. maj 2014 kl. 7.18
Hej Jens
Kondolerer.
De lyse dobbelte akelejer ville jeg grumme gerne have fingrene i, især hvis de befinder sig i omegnen af Horsens.
venligst Jette Møller
Skrevet af: Tine Horsum, 23. maj 2014 kl. 10.02
Akelejer er 2 år om at blomstre , og sår gerne sig selv.
Du skal nok prøve at tage frø fra den, og så dem ud, der hvor de gerne må gro- om to år.
Akeleje er dog ikke altid meget stabile i farven mht frøafkom. Mine egne kommer i alt fra gammelrosa, lyserød, rød, blå og lilla. Og rent hvid.
Nu ved jeg ikke lige med de dobbelte, mine er de små enle gammeldags, men princippet er det samme.
Min niece har haft held med at få dem til at stå farvesorteret, men der har hun flyttet dem tidligt forår- og markeret, hvilken farve hvor. (det har jeg glemt alt om! Jeg er bare glad, når de er kommet op! ;-) )
Mvh
Tine
Skrevet af: Jens V Olsen, 24. maj 2014 kl. 0.36
Tak for svarene.
Denne dobbelte er den eneste jeg har fundet.
Jeg vil se, om jeg kan få frø af den.
mvh JVO
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.