Forum

Bund-dække i rhododendon beddet.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Fide R. Ibsen, 26. maj 2014 kl. 10.02

Hej.
Jeg søger ide'er til bunddække i rhododendon krukkerne (senere rhododendon bed) Det må meget gerne sætte spiselig frugt, men selvfølgelig ikke være så høje. Er der nogen der har bud og ide'er?

mvh Fide.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 26. maj 2014 kl. 10.15

Blåbær er oplagt - altså samme slags som du kan finde i den danske natur, de storfrugtede bliver for høje.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 26. maj 2014 kl. 10.17

I parentes bemærket vil jeg lige sige at jeg IKKE opfordrer dig til at gå ud og finde nogle i naturen, men efterhånden kan du købe blåbær på mange planteskoler. :o)
Vær i øvrigt opmærksom på at rhododendron ikke trives specielt godt i krukker, da de har et bredt, men ikke særlig dybt rodnet.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fide R. Ibsen, 26. maj 2014 kl. 10.37

Tak Trine.
Jeg fik planten til en god pris, hvis jeg tog den her og nu, men jeg havde ikke gjort mig tanker om hvor beddet skal være. Så krukken er kun midlertidig. Min plan er, at få lavet et rhododendron bed i år.. men ting tager jo tid. :)
Nææ, skovfogeden i Rold skov bliver ihvert fald pirrelig, når han ser at man ligger på knæ med en lille planteskovl i hånden...

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 27. maj 2014 kl. 0.07

tranebær er også en ide. de kan hænge lidt ud over krukken.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fide R. Ibsen, 27. maj 2014 kl. 9.51

Super, Kristian.

Kender ikke rigtigt tranebær, så dem skal jeg smage på før jeg ved om det skal være dem.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 27. maj 2014 kl. 12.05

Tyttebær er også fine

/Helle

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. maj 2014 kl. 22.56

I mine Rodo bede er der Campanula, som trives fint i spaghnum.
De har overlevet den forgangne vinter og er blevet 3 gange så store, og så blomstre de nu samtidig med Rodoerne.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fide R. Ibsen, 28. maj 2014 kl. 8.23

Hej Mogens.
Hvor er den flot. Jeg kan forstå at den er frost-følsom? Jeg bor i det sønderjyske, men måske det kan lykkedes alligevel, hvis den står lidt beskyttet. Den er ihvertfald noteret. Tak :)

Helle, Tyttebær er skaffet :) Det bliver spændende om de kommer til at trives.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 28. maj 2014 kl. 9.05

Campanula angives som "meget hårdfør". Jeg har en i et betonrør, og den overlever fint vintrene (ik,e kun denne milde vinter).

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. maj 2014 kl. 11.13

Jeg plantede Campanula sidste år, så jeg ved ikke hvordan den klare en normal DK. vinter. Og så er planten meget billig i øjeblikket hos Rema, 10 kr.

Nyt svar til emnet »Bund-dække i rhododendon beddet.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Bund-dække i rhododendon beddet.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider