Forum

Blomsterløg til lerjord

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan Høst, 28. maj 2014 kl. 14.37

Vi bor i bagsværd hvor jorden er meget leret. I haven har vi masser af vintergækker, dorthealiljer og vintergækker. de trives fint og vi er meget glade for dem. Så vi vil gerne plante nogle flere blomsterløg - gerne nogle der blomstrer på andre tidspunkter af året. Men vi kan læse alle steder at blomsterløg ikke kan li' fugtig lerjord.
Har I nogle forslag til blomsterløg der kan trives i vores lerjord - og som samtidig bliver ved med at komme gennem mange år. Vi vil helst ikke igang med løg der skal plantes om, deles eller kræver for meget af os :-)

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. maj 2014 kl. 16.40

Hej
Vi har også stiv lerjord (Fredericia området) - og jeg kender til at blomsterløg som tulipaner og påskeliljer kan rådne væk. Det findes der imidlertid hjælp for:

Du skal sørge for at der er dræn i jorden hvor du vil lægge dine blomsterløg. Grav et dybt hul. Kom først en portion porøs jord i. Det kan være fra f. eks. en plantesæk eller noget andet. Dernæst ca. 10-15 Cm sand - og her lægger du dine blomsterløg. Dæk så løgene med porøs jord - eller sandblandet jord. Så vil løgene ikke soppe i vand - og kan blomstre i mange år uden at du rører dem.
Sådan gjorde jeg også i et lidt større område sidste efterår, hvor jeg lagde mange alliumløg som jeg havde fået i fødselsdagsgave. Se blot, hvor fint de blomstrer i år.
Mange hilsner
Ingeborg

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 28. maj 2014 kl. 21.22

Der er oså erantis, botaniske tulipaner og perlehyacinter.

Nyt svar til emnet »Blomsterløg til lerjord«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Blomsterløg til lerjord

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider