Forum

Rababer og rododendron

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nina, 12. juli 2004 kl. 9.45

Jeg har et nord-vestvent hjørne, der dog får en del sol om eftermiddagen, hvor der står en rabarber. Kan jeg i samme bed dyrke rododendron? Hvilke andre planter ville passe til ellers?

Hvilke prydplanter kan man desuden med helt bruge som bunddække under æbletræer?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 12. juli 2004 kl. 11.20

Du kan ikke dyrke rabarber og rhodendron sammen, da rabarber skal vokse i en almindelig køkkenhavejord med en pH-værdi på 6,5–7 (kalkrig jord), mens rhododendron skal have en sur jord (spagnum) for at trives.

Hvis det er store æbletræer, kan du plante de fleste skyggetålende stauder under træerne – du kan finde oversigter over disse i diverse bøger om stauder. Du skal dog være klar over, at der kan blive meget tørt der i tørre somre, så ikke alle stauder vil overleve en sådan sommer uden vanding. Jeg har i en snes år haft citronmelisse og kærmindesøster uden problemer under et æbletræ. Vær forsigtig ved plantning, så du ikke skærer rødderne over med spaden ved plantning, da trærødder ligger ret øverligt.

Hvis træerne stadig er små og i tilvækstfasen, bør du i stedet for holde arealet under træerne fri for planter, så træet alene får al næring og vand.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Mygh, 29. maj 2006 kl. 19.33

Kan rododendron flyttes og hvornår

Nyt svar til emnet »Rababer og rododendron«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Rababer og rododendron

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider