Forum

Hvordan burde jeg beskære piletræ?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juni 2014 kl. 21.19

Hej
Mit piletræ midt på terassen væltede i stormen. Vi har vænnet os til at det ikke er der mere. Men jeg har et andet og mindre piletræ, som jeg ikke gerne vil miste. Jeg har hvert år klippet de nye grene væk i toppen - og er endt med sådan en forgrenet masse foroven.
strikingeshave.blogspot.dk/2009/06/udplantning-og-studsning-af-piletrer.html
Det væltede træ er lænet op ad et træ i min lille kratskov - i håb om at en fugl ville bygge rede i det.
Hvordan skal jeg klippe mit piletræ for at det ikke bliver sådan en himstregims?
Ingeborg

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 2. juni 2014 kl. 16.18

Jeg ville vælge et andet træ, et der ikke skal beskæres. Hjortetaksbusk fx.

Jeg har selv proptrækkerpil ("troldpil"), plantet af nedstukne "pinde"- men de fryser tilbage og er lidt sarte, når de kommer op i alderen har de de med at "tabe" store grene/flække i blæsevejr. Min hængepil døde også i en storm.

Pil er udpræget bløde i veddet. Knækker nemt. Men er nemme at formere.

Ellers vælg en mindre og mere solid busk/træ. Hyld kan klippes så tosset man vil. Og syren. Eller paraplytræ. Eller poppel. Eller bøg.

Mvh
Tine

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. juni 2014 kl. 22.35

Hej Tine
Det er sødt af dig at foreslå forskellige træer, men mít spørgsmål gælder jo det piletræ, som jeg gerne vil bevare. Det er ikke så stort endnu, men udover at det er pænt at se på, så skygger kronen også for nogle planter, som ikke kan stå i brændende sol. Du ser piletræet lige bag ved stolen. Det står i et lidt ophøjet bed.
Ingeborg

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 3. juni 2014 kl. 12.26

Så ville jeg vente med at beskære til hen i august, det burde nedsætte risikoen for vanris.

Og okay, havde ikke lige regnet ud, det var sådan en fin lille terrassepynter/skyggegiver. Troede du mente en størrer skyggegiver, som erstatning for parasol/markise. ;-)

(Undskyld! Jeg går rigtig meget ind for at arbejde med naturen, fremfor imod, så det meget friserede - er ikke lige mig. Men heldigvis er der plads til alle i denne verden. ;-) )

Mvh
Tine-

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. juni 2014 kl. 16.45

Hej igen Tine
Jeg kan lide en blanding af det friserede og naturlige - og det kræver måske lidt mere omtanke end bare at lade naturen overtage :-)
Ingeborg

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. juni 2014 kl. 19.58

Hvis jeg ikke klipper piletræet nu, når dets grene helt ned til jorden og fejer alle blomster nedenunder væk.
Derfor klipper jeg de lange grene af helt oppe ved toppen - og nogle på halvvejen. Det gør jeg for at holde træet let og luftigt. Jeg har set hængepil, som vare "pageklippede" - og det er bestemt ikke sådan mit træ skal se ud.
Ingeborg

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 4. juni 2014 kl. 20.46

Hvis pilen er en hængepil, er det nok meningen at grenene skal nå jorden og så slides af under fejningen.
Er det en alm. pil vil grenene formodentlig, hvis de får lov ar modne, rette sig udad og/eller op ad.
I begge tilfælde vil den skyde igen og igen, uanset hvordan du klipper den. Det er jo blandt andet det, sammen med den hurtige vækst, der gør pilen så velegnet til 'Energiskov'.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. juni 2014 kl. 21.45

Hej Vibeke
Fra den væltede hængpil ved jag at grenene ikke fejer sig korte. De blev derimod op mod 1 meter lange grene, som lagde sig på jorden. Jeg tror at jeg vil beskære som jeg plejer - og når vi når den bladløse tid, vil jeg simpelthen save toppen med forgreningerne af.
Ingeborg

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 5. juni 2014 kl. 10.51

Det lyder som en spændende løsning, Ingeborg. :-)

Nyt svar til emnet »Hvordan burde jeg beskære piletræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvordan burde jeg beskære piletræ?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider