Forum

Hvilket bunddække til sort sandjord?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. juni 2014 kl. 22.46

Min gamle søster på 87 har altid passet sin have sirligt. Ikke efter min smag, men efter systemet: så mange forskellige stauder og farver som muligt. Hun har da også mange slags - men kun en enkelt tot af hver slags. Lugearbejdet mellem planterne er derfor stort. Hun burde for længe siden have etableret en form for bunddække, men hun siger at jorden ikke egner sig til bunddække og at jeg med min lerjord er langt bedre stillet. Mit spørgsmål er derfor: Hvilket bunddække kan gro i en ret sandet jord?
I forhold til min havejord er det jo den rene leg at arbejde i denne sandjord. Der plaskes ret meget med vand i haven. I modsætning dertil vander jeg overhovedet ikke andet end krukker. Det vil være uoverkommeligt på 1500 m2 (minus hus og flisearealer).
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 5. juni 2014 kl. 7.21

Kære Ingeborg. Hvor dejligt at du fik løst r-up situationen. Uden at gøre mig meget klog, så synes jeg det ser ud til at storkenæb vokser nærmest hvor som helst, måske er det en løsning? Men det tager jo tid at etablere alligevel. Venlig hilsen K

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. juni 2014 kl. 15.21

Campanula er glimrende som bunddække mellem stauder.
Plantens succes skyldes først og fremmest, at den er meget dekorativ. Den er utroligt hårdfør da det er en tæt lav staude, som kan tåle frost og komme igen år efter år. På et år bliver den ofte 3 - 4 gange bredere. Mange af sorterne blomstrer to til tre gange henover sommer og efterår.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 6. juni 2014 kl. 8.46

en krybende ærenpris ( veronica ) kan tåle megen tørke og er osse dekorativ med sine blå blomster

Nyt svar til emnet »Hvilket bunddække til sort sandjord?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvilket bunddække til sort sandjord?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider