Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. juni 2014 kl. 18.42
Hej
Jeg har 5 kirsebærlaurbær, som bare vokser og vokser, selvom jeg klipper dem hvert år efter blomstring, når de har fået masser af nye 50 cm lange skud. Det ser fint ud, men nogle af buskene lukker for meget for udsigten til huset (sikkerhedsmæssige grunde), hvorfor jeg klipper dem ned. Jeg klipper helt ind til gammelt træ, men næste år er det det samme igen. Dog vil jeg ikke fjerne dem helt.
Men klipper jeg på et forkert tidspunkt ?
Ingeborg
Skrevet af: Freya Grossmann, 9. juni 2014 kl. 22.22
Iflg. "Bogen" skal de beskæres i marts. Men jegbsynes også, man hele tiden skal være efter dem, så mine har også fået en tur med beskæring for 2 uger siden - og de vokser hele tiden op igen.
Jeg kan egentlig slet ikke lide dem, men de stod her, da vi flyttede ind, og skærmer mod nysgerrige blikke i vinterhalvåret, hvor den anden hæk er tynd.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. juni 2014 kl. 23.35
Tak Freya
Jeg kan i grunden heller ikke li' dem, selvom de i blomstringstiden - som ofte er 2 gange årligt hos mig ser ret indtagende ud. Måske blomstrer de 2 gange fordi jeg beskærer dem kraftigt?
Mine buske er nok snart 20-30 år gamle og efter at jeg har fjernet 1 busk - skal jeg ikke i lag med flere af den slags. De har dog et voldsomt rodnet.
Busken på billedet er en af de mindste.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. juni 2014 kl. 23.35
Blomsterstand tæt på
Skrevet af: Tine Horsum, 10. juni 2014 kl. 6.47
Som man siger "Væksten følger saksen"- de gror til den side, de klippes.
Hvad mener du med, "Sikkerhedsmæssige årsager"? Du kan desværre aldrig klippe dem ned til den bette busk, du har på billedet. Det er naturstridig!
De bliver gerne 2-3 meter- og så kan man vælge, om de skal klippes til hæk/være uklippet hæk (hvor man napper nogen grene).
Jeg tror, rigtigt stedsegrønt- som i buksbom- Dem kan man klippe, så tosset. man vil!
Mvh
Tine
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juni 2014 kl. 9.40
Hej Tine
Mine kirsebærlaurbær er stedsegrønne! - og den bette busk er nok 2 m i diameter, og det er jo ikke just bette!
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.