Forum

Hvilken staude er det

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tina Klercke, 10. juni 2014 kl. 21.48

Hej alle
Så har jeg brug for hjælp igen. Jeg var i foråret ved at luge denne fine staude væk. Tænkte at den måske skulle stå indtil jeg kunne bestemme om det var blomst eller ukrudt. Denne skønne ting overlevede. Hvem er hun?
Varme hilsner
Tina

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 10. juni 2014 kl. 22.35

Haveløvemund. Den er vist normalt enårig, men det er lykkedes mig at overvintre nogle planter i denne vinter. De laver rigtig mange frø!

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Klercke, 11. juni 2014 kl. 7.47

Hej Freya
Mange tak for svar. Kan virkelig ikke huske den fra sidste sommer. Flot den har overlevet for den er jo skøn.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 11. juni 2014 kl. 7.49

haveløvemund er 2årig

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 11. juni 2014 kl. 11.31

Hej Tina.

Løvemund er oprindelig en staude i Middelhavslandene, men herhjemme dyrkes de som enårige sommerblomster, men efter milde vintre kan man være heldig at de overvintrer, som både du og Freya har oplevet i år. Jeg har også en del i år som har overlevet vinteren, og det er jo superdejligt at have Løvemund der blomstrer så tidligt.
Dem jeg har sået inde, er blevet plantet ud i haven, men det varer jo en rum tid før de blomstrer.

Hilsen AG.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 11. juni 2014 kl. 20.33

Lige en tilføjelse:
Hvis man klipper de afblomstrede stængler af, lige under der, hvor de største frøkapsler sidder, vil den blive ved med at sætte nye blomster hele sommeren igennem.
Meget taknemlig blomst :-)

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 11. juni 2014 kl. 23.18

Og så er det sq mærkeligt: jeg havde ca 1000 frø i en pose. Blandede farver.
De er sået på må og få - alligevel står der nu ca. 10 planter sammen - alle ser ud til at blive samme farve pink....
Løvemund fra samme portion andre steder i bedet/haven får blandede farver... det kan da ikke være en statistisk tilfældighed, hva'?.???

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. juni 2014 kl. 21.59

Det kan det nu sagtens være, statistik handler også om hændelser, der "klumper"- du kan slå plat og krone- og statistisk set burde chamcen være 50:50- men det forhindrer ikke, at du ud af 1000 forsøg får krone ti gange i træk! Eller plat.

1 2 3 4 5 6 er ligeså gode bud i Lotto som 21 6 47 11 33 39.

Men nu er det planter- måske er de lyserøde bare lidt bedre til at gro.

Hvis du vil læse mere om statistik og sandsynlighed, kan du læse "The science of Discworld I" af Pratchett, Cohen og Stewart.

Der er det godt forklaret om hændelser, der klumper- og om hvorfor israelske piloter nok ikke får flere pigebørn- end andre.

Mvh
Tine

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Klercke, 14. juni 2014 kl. 22.44

Hej alle
Mange tak for svar. Jeg vil da sørge for at høste frø til næste år, for den er da virkelig en pryd
Hilsen Tina

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Klercke, 14. juni 2014 kl. 23.55

Hej Anne-Grethe Hansen
Mange tak for din info om pleje :)
Tina

Nyt svar til emnet »Hvilken staude er det«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvilken staude er det

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider