Skrevet af: Sophie Nielsen, 13. juni 2014 kl. 12.36
Kan nogen fortælle mig hvilken staude jeg har her? Løvet minder om røllike, blomsten gør ikke. Den står for skygget og strækker blomsterne efter lyset. Så den skal flyttes. Men hvad er det?

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 13. juni 2014 kl. 18.49
Det er en røllike.
Mvh.
Skrevet af: Sophie Nielsen, 13. juni 2014 kl. 19.41
ok... en speciel sort, siden den ikke blomstrer i flade pandekager, ligesom andre rølliker? Den virker også meget robust, og ikke flygtig, som de klassiske rølliker?
Skrevet af: Doris Møller, 15. juni 2014 kl. 7.19
Hej Sophie Nielsen
Jeg har en, der ligner meget. Den blomstrer lige nu, og den er meget smuk. Det er rigtigt, at bladene måske kunne minde om røllike, men blomsterne er helt anderledes. Jeg har ledt i diverse havebøger, men kan desværre ikke finde ud af, hvad den hedder.
Jeg kan se, at der findes mange forskellige røllike-arter. Men er det ikke fælles for røllike, at deres blomster sidder i en skærm, eller en temmelig flad, lille ”pandekage”, som du skriver?
Er der ikke andre, der har forslag til identifikationen?
Med venlig hilsen
Doris Møller
Skrevet af: Bente Madsen, 15. juni 2014 kl. 11.06
Kan det være mjødurt?
Skrevet af: Doris Møller, 15. juni 2014 kl. 19.55
Mjødurt!
Jo, nu brænder tampen vist.
Hvad siger du, Sophie Nielsen?
Min plante er ca. 50 cm. Der findes åbenbart flere arter af mjødurt. Her er de billeder, jeg fandt, da jeg søgte på knoldet mjødurt:
www.google.dk/search?q=knoldet+mj%C3%B8durt&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=SdydU82LG46O4gTMpYHgAw&sqi=2&ved=0CDsQ7Ak&biw=1280&bih=941
Er der ikke nogle af dem, der ligner din plante?
Med venlig hilsen
Doris Møller
Skrevet af: Sophie Nielsen, 15. juni 2014 kl. 22.03
Jo, jeg tror på knoldet mjødurt! Tak for hjælpen!

Skrevet af: Søren S Duun, 15. juni 2014 kl. 23.03
Kan i ikke lugte jer ud af problemet. Jeg mener at røllike lugter lidt særlig.
Mjødurt anderledes . Røllike er sødlige og lidt krydderi agtig .
Mjødurt kender jeg ikke rigtig duften på .
Det er især løvet, der dufter .

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 15. juni 2014 kl. 23.07
Mjødurt lugter af kattepis! -Så' det sagt!

Skrevet af: Søren S Duun, 15. juni 2014 kl. 23.16
Ok, så ved jeg det. Gud ved om man virkelig har lavet mjød på den :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.