Forum

Plante rosen frø

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dennis P., 16. juni 2014 kl. 7.34

Jeg har en del forskellige frø fra roser som jeg gerne vil
have plantet, men hvordan gør jeg det hele korrekt ?

Har prøvet at google mig frem til det, nogle steder skriver de at de skal ligge i vand først og andre steder skal de i sand
er lidt forvirret, er der nogle af jer der kan hjælpe mig ?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 16. juni 2014 kl. 7.44

Jeg har sået dem på helt almindelig vis i Potter om foråret. Indendørs, men de kan nok også godt sås nu.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis P., 16. juni 2014 kl. 11.22

Super tak for svar, men hvor langt ned i jorden skal frøene og skal der bruges speciel jord ?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. juni 2014 kl. 16.08

Det lyder nemmere end, den metode, jeg har fået oplyst.
Der skal de stratificeres i grus, og meget gerne have en kuldeperiode (man kan jo komme dem i en fugttæt boks i køleskabet).

Det lød så indviklet- at jeg opgav på forhånd! Men det er hårdskallede frø (som tjørn), så jeg tror det der med grus og kulde er rigtigt.

Spørgsmålet er- om det ikke bedre kan betale sig at stiklingeformere ved fx nedkrogning. Selvom det afgjort er sjovt, at prale af og ikke mindst navngive sin egen rose. ;-)
Nu bor jeg tæt på flere rosenplanteskoler, og ud af flere tusinde frø, er der måske kun en eneste, der bliver en god ny rose.

Der formerer de nu med podning, men det har jeg ikke forstand på.

Mvh
Tine

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 16. juni 2014 kl. 16.43

Det er også let at stratificere dem. Fugtig muld/sand i en lukket beholder på køl, som Tine foreslår.
Har du mange frø kan du prøve begge dele.
Jeg brugte alm spagnum. Ingen dikkedarer...

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 16. juni 2014 kl. 20.56

Hej Dennis
Roser er nogle seje nogle at frøformere, de kan spire i op til 5 år efter såning, så det er et rigtig tålmodighedsarbejde.
Når frøene er tørret, skal de stratificeres og det er i grunden nemmest at lade naturen klare det for dig. Du er så bare nødt til at finde et sted, hvor du vil nøjes med at have såbed i flere år. Du kan bare så dem, når du har tid - og der et lag sand/grus hen over frøet - på cirka en centimeter. Fordelen ved sand/grus er at ukrudts frø ikke så nemt spirer i det og det er nemt at luge hvis det skulle komme en mælkebøtte.
God spireevne ønskes herfra!

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis P., 16. juni 2014 kl. 21.16

Tusind tak for svare alle sammen, jeg prøver mig frem med nogle af jeres ideer :)

Nyt svar til emnet »Plante rosen frø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Plante rosen frø

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider