Skrevet af: Lisbet Woller, 16. juli 2004 kl. 12.28
Er der nogen der har et foreslag til hvad jeg skal plante foran mit gamle byhus? Muren vender mod nord, og planterne kommer til at stå med rødderne under brosten. I øjeblikket står der to hængepile – én på hver side af hoveddøren, med de bliver hvert år så befængt med bladlus at jeg har besluttet at fælde dem. De nye planter skal stå samme sted. Jeg har tænkt på røn, men véd ikke om kan trives i det fjentlige miljø, men ellers én eller anden form for klatreplante, måske? Gode idéer modtages med tak!
Hilsen Lisbet
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 17. juli 2004 kl. 10.37
At planterne får bladlus er et tegn på, at de ikke trives optimalt i rodzonen. Ved facaden skyldes dette sikkert, at planternes vandforsyning er forstyrret, at det er før tørt. Dette kan skyldes at huset kun tillader til en halv rodzone, eller at der ligger byggeasffald under belægningen, som gør det vanskeligt for rødderne at trænge ordenligt gennem jorden.
Det betyder, at der ved nyplantning skal tages hensyn til planternes tørkeresistens. Af træer vil kristorn, Ilex; hæg, Prunus padus; avnbøg, Carpinus betulus eller engriflet hvidtjørn, Crataegus monogyna, sikkert kunne klare sig. Af slyngplanter er sølvregn/arkitektens trøst, Fallopia, denne får dog en ret voldsom vækst, en mulighed. Også vedbend, Hedera helix, kaprifol, Lonicera americanae, og klatrehortensia, Hydrangea anomala ssp. petiolaris er muligheder. Ved fældning af træer er det naturligt at der kommer en del svampe de følgende år, mens de døde rødder nedbrydes og omsættes.
Skrevet af: Judith Pedersen, 20. oktober 2013 kl. 11.56
Kristorn istedet for buksbom ? Pga sygdom
Skrevet af: Søren S Duun, 20. oktober 2013 kl. 13.59
Jeg har held med at lade en kvæde vokse her.
Skrevet af: Bente Madsen, 20. oktober 2013 kl. 14.11
Jeg ville tage chancen og plante den hvide rose Mme alfred carriere. Den kan vokse på nordsider, men den skal selvfølgelig have vand og et fornuftigt plantehul.
Skrevet af: Anja Egeriis, 20. oktober 2013 kl. 15.34
Jeg håber da, at Lisbet har fået plantet et eller andet og ikke stadig sidder og venter på svar - tråden er fra 2004 :)
Skrevet af: Søren S Duun, 20. oktober 2013 kl. 16.20
Hvem sagde, at vi var hurtig med svar her på havenyt ?:-).
Skrevet af: Bente Madsen, 20. oktober 2013 kl. 17.15
Hvor sjovt :-)
Skrevet af: Søren S Duun, 20. oktober 2013 kl. 20.04
Lidt ironi skal der være plads til. Ellers bliver der så kedeligt.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.