Forum

Fugeplante mellem marksten

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Damgaard, 17. juni 2014 kl. 10.54

Hej

Jeg står i den situation at jeg har brug for lidt inspiration til valg af fugeplanter.

Som I kan se på billedet har jeg et område med marksten hvor jeg har lagt almindelig havejord ned i fugerne.

Meningen med bedet var at jeg ville plante trædebregner i fugerne, så jeg derved slap for at gå og fjerne ukrudt i dem hele tiden.

I efteråret købte jeg 8 små potter med trædebregner (den helt lille sort - minima), hvor jeg forsigtigt prøvede at dele planten ud i små dele og plante dem i fugerne i den del af bedet som var færdigt på dette tidspunkt.

Dette gik rigtigt fint og de nåede faktisk at sprede sig rigtigt fint inden vinteren satte ind og det hele døde....
Ingen af bregnerne var tilbage da vinteren var ovre, og nu er der kun mos tilbage i den del af bedet.

Hvad årsagen er til at det hele ikke kunne overleve vinteren, har jeg ingen anelse om, men jeg håber at der er et klogt hoved der læser med, som kan komme med en god ide til hvilken fugeplante jeg kan sætte i stedet for bregnen.

Jeg vil meget gerne have at det er en lav plante, helst ikke over 5 cm. Derudover skal den kunne holde til solen, da stenene ligger i direkte sol det meste af dagen.

Jeg har overvejet at plante en Sylbladet Firling i fugerne. Er det nogle der har erfaring med hvordan denne har det med den varme der vil komme i sommerdagene mellem sådanne nogle marksten?

Som det er nu går jeg flittigt og fjerner ukrudt efter bedste evne, så jeg håber meget på at der kan komme nogle gode idéer til hvad der kan plantes så bedet kan se godt ud og jeg kan bruge min tid til andet end at fjerne ukrudt :-)

Hilsen Jens

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 17. juni 2014 kl. 17.12

Hvad med en lav timian?

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. juni 2014 kl. 22.34

Der findes forskellige sedum-arter, som også kan anvendes. Du kan købe dem og andre frø, bl.a. de lave timian, som Freya foreslår hos Nykilde i Slagelse. (Nykilde.dk).

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. juni 2014 kl. 23.36

Det er godt nok flot. Stort arbejde. RESPEKT.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 18. juni 2014 kl. 8.07

hvis du tilplantede i efteråret er det nok fordi de ikke har været etableret godt nok i efteråret du skal nok forårsplante men så må du regne med at vande en del den første sommer - vi har et område med gamle brosten og og fuld sol - her trives trædebregner fint - den vi har er en lille smule større end minima -du skal nok tage en sten op og plante en hel plante hvert sted og så lade den brede sig herfra så kan du lægge stenen tilbage når der er etableret

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Damgaard, 18. juni 2014 kl. 8.57

Tak for kommentarerne alle sammen :-)

Jeg har godt kigget lidt på de der sedum-art frøposer man kan købe, men jeg tror desværre at nogle af sorterne i poserne bliver lidt for høje til mit bed.

Mht. timian så havde jeg egentligt valgt at jeg ikke ville have dette i bedet, da jeg også var bange for at det ville blive lidt for højt, men jeg kan nu se at man faktisk kan købe frøposer med sorter som ikke bliver meget højere end 6 cm og som jo har nogle rigtigt pæne farver og blomster. Så jeg tror faktisk at det ender med at jeg prøver at købe sådanne nogle frø, og så dem.

Hvis dette ikke fungerer vil jeg nok ty til Mogens Madsens løsning og forårsplante nogle trædebregner, også måske lige vælge en sort som er lidt større denne gang.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 18. juni 2014 kl. 16.58

Med timian er der også noget for bierne - men pas på bare tæer.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 19. juni 2014 kl. 8.22

du kan da sagtens plante nu bare du ikke deler planterne

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 19. juni 2014 kl. 11.03

Jeg har masser af trædebregner til selvopgravning, højde på planterne er ca. 15 - 20 mm på Nordals. Hilsen Henry G.

Nyt svar til emnet »Fugeplante mellem marksten«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Fugeplante mellem marksten

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider