Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juni 2014 kl. 19.03
Hej
Jeg har en gammel klatrerose Wilhelm Hansmann, som gerne vil klatre op under tagudhænget (mellem brædderne). Der er et espalier bag rosen og jeg binder flittigt op på vandrette grene, men jeg kan næsten ikke følge med væksten. Nu synes jeg at den er grim og spørger om jeg kan klippe den tilbage nu.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juni 2014 kl. 19.04
Og sådan ser hele rosen ud. Den er nok omkring 30 år gammel.
Ingeborg
Skrevet af: Mogens; E., 17. juni 2014 kl. 23.30
Du kan roligt skære ned nu, til overkanten af fuglekassen, for ellers kravler de bare op imellem brædderne og bliver helt blege og kiler sig fast.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 18. juni 2014 kl. 8.15
jeg ville nok klippe ned til underkanten af kassen
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juni 2014 kl. 12.11
Tak for svarene
Det kan være at jeg klipper til midt imellem - altså midten af fuglekassen :-). Men hvor vil rosen skyde lange skud fra igen? Fra de hvilende øjne i bladhjørnerne?
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juli 2014 kl. 22.31
Hej - Jeg beklager at jeg ikke fulgte de gode råd jeg fik, men som tidligere skrevet, blev jeg under klipningen overfaldet af bier, som havde overtaget fuglekassen. Derfor kunne jeg ikke bruge tid på at udrede hvor de mange grene på rosen havde deres udgangspunkt. Derfor klippede jeg helt ned, idet der allerede var to nye friske skud på vej op af jorden.
Nu står jeg så med de to friske skud. Det ene er ikke så langt endnu. Skuddet vokser med lynets hast. Men hvad gør jeg nu? Om et par uger er der et skud mere. Jeg kan jo ikke bare lade skuddet gro lige op - så ender det jo i tagudhænget ligesom det jeg har klippet ned.
Spørgsmålet er: Hvordan får jeg espalieret rosen så den bliver pæn?
Jeg ved at vandrette grene giver den bedste blomstring. Jeg har overvejet at klippe skuddet tilbage nu?
Jeg håber på svar fra en rosenkyndig. Espalieret er der jo allerede
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juli 2014 kl. 22.32
Så høj er det ene nye skud
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juli 2014 kl. 22.33
Og tæt på
Skrevet af: Mogens; E., 2. juli 2014 kl. 17.38
Lad vær med at binde den fast til de to -tre øverste firkanter.
Så vil rosen falde ud, søge ud, under udhænget helt af sig selv.
Lige som fotoet her.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. juli 2014 kl. 17.59
Hej Mogens
Åh så flot - er det New Dawn rosen? Den ville jeg hellere have haft end min Wilhelm Hansmann. Min mand, som ellers ikke er "vild" med have - eller havearbejde udover plæneklipning og hækklipning som han gør nødtvungent, kan bedst lide røde roser. Derfor købte jeg Wilhelm Hansmann.
Min rose er meget tungere end New Dawn, så den vil brække af, hvis den får lov til at hænge som din rose. De nye skud er urteagtige og vokser med lynets hast. (Ligner næsten asparges :-) Så jeg kan ikke bare lade den hænge ud. Den er nødt til at have et "korset". Det ville heller ikke være ok på dens voksested, hvor den ville blafre hid og did (ved hushjørne).
Jeg ved derfor ikke om jeg nu skal lade de to skud følge det øverste espalier vandret og derefter klippe topskuddet af.
Ingeborg
Skrevet af: Mogens; E., 2. juli 2014 kl. 19.40
Så bliver det jo som det var før nedskæringen. Men der er nok ikke andre muligheder.
Jo det er en meget gammel New Dawn rose som aldrig får en dråbe vand under udhænget som er mod nord. Den er blevet skåret ned til ½m. over jorden mange gange.
Bemærk lige inde i hjørnet, det er en Camelia busk som heller aldrig får vand, men trives alligevel med mange røde blomster meget tidlig forår.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. juli 2014 kl. 19.41
Jeg har googlet mig frem til denne side, som måske bringer løsningen på mit problem med opbinding af klatrerosen.
www.plantebegejstring.com/2013/04/fra-opgravningstruet-rose-til-overdadig.html
I dag har jeg savet en stor hasselbusk ned og gemt de lange lige grene. Er der nogen, som har prøvet at binde vandret allerede fra "bunden". Min intention med det øverste espalier var jo netop at binde vandret for at fremme blomstringen. Men jeg havde ikke tænkt mig at det skulle være nede fra bunden. Det er sikkert gjort fordi jeg altid har troet at klatreroser per definition var bare forneden og med blomster i toppen.
Ingeborg
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. juli 2014 kl. 19.20
Åh nej, nu knækkede rosen af, da jeg forsigtig ville bøje den vandret. De øverste 30 cm er overhovedet ikke tjenlige til at bøjes. De har en struktur som tulipanstængler. Nu må jeg se, hvad jeg kan gøre ved den.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.