Skrevet af: Bonnie Haagensen, 18. juni 2014 kl. 17.29
Hej
Hvilken rose sort er dette?
Jeg kunne også rigtig godt tænke mig at vide hvordan man passer den.
Skal de klippes helt ned og skal man nippe de afblomstrede knopper af?
Vh
Bonnie
Skrevet af: Tine Horsum, 18. juni 2014 kl. 23.22
Afblomstrede blomster afklippes efter de to første blade efter blomsten. Dette gør man, så rosen bruger sit krudt på nye knopper fremfor hyben.
Man klipper sjældent roser helt ned, og skal man klippe noget af, udover det ovennævnte, så gøres det i foråret, når det er frostfrit. Roser vil fryse noget tilbage, så der er ingen grund til at klippe noget, så rosen fryser mere tilbage end nødvendigt.
Der beskæres svage grene, og tilbage til lige over et sovende "øje", og snittet lægges altid skråt så øjet er højest.
Men der er mange mange meninger om rosenbeskæring- næsten lige så mange som, der er rosensorter! :-D
Ved at klippe meget i bund, vil man blot miste en masse knopper- og få færrer blomster. Det ligner nogen terose-hybrid, men der rigtig mange rosensorter- og det er ikke lige mit ekspertområde. Den er da pæn!
Mvh
Tine
Skrevet af: Henry G., 19. juni 2014 kl. 10.41
Hej Bonnie det vil være en god idé at beskære dine roser løbende også i sommertiden, alle tynde udviklede grene der kommer fra basis skal fjernes helt, nye kraftige skud giver fine blomsterklaser, når den første blomst så visner fjernes den ved at knække blomsterhovedet af, dernæst vil den næste blomst i "klasen" blomstre og visne, når den sidste blomst i klasen er visnet klipper du stænglen ned til lige over et kraftigt femblad, efter ca. 3 - 4 uger har du de næste fine roser. Navnet på Rosen kender jeg ikke. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 21. juni 2014 kl. 22.22
man kan jo vove det ene øje med navnet.. 'Golden celebration'
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.