Forum

Rhododendron vokser 50–60 cm

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. juni 2014 kl. 16.19

Hej
Jeg er nødt til at klippe mine Rhododendron fordi de vokser ud over alle bredder og truer med at kvæle andre værdifulde planter. Er jeres Rhododendron også vokset så meget i år? Vi bor i den zone, som endnu ikke er tørkeramt. Måske har det også sin betydning.
Een ting er solitærbuskene, et andet er et buskads med Rhodo. som i baggrunden har høje flotte Anna Belle Hortensiaer. Hvis jeg ikke klipper Rhodo. ned, vil de næste år være forsvundet. Alternativt må jeg grave dem op og plante et andet sted. Det er dog efterhånden ved at være lidt svært at finde et sted til dem.
Klipper I jeres Rhododendron tilbage, såfremt de vokser over alle bredder?
Ingeborg
Ps. på billedet er Anna Belle endnu ikke synlige. I dag titter de lige ovenud bagest i bedet.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 22. juni 2014 kl. 7.58

du har nok købt de forkerte rhodoer - der findes rigtig mange arter og sorter som ikke vokser så voldsomt - jeg har bla. 1 på 30 år som kun er 1 m. høj og aldrig klippet

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juni 2014 kl. 15.17

Hej Mogens
Dit svar kan jeg jo ikke bruge til noget. Du må da have et lidt mere kvalificeret svar på mit spørgsmål.
Ja, det var billige Rhododendron jeg har købt i Jem & Fix, Silvan og lignende steder. Selvfølgelig har jeg også nogle af de mere kostbare - købt i planteskoler, men de vokser lige så hurtigt.
Ingeborg

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Bæk, 22. juni 2014 kl. 16.37

Det Mogens Madsen mener er nok, at de sorter du har plantet er uegnede til den plads du har givet dem - på samme måde som et valnøddetræ er uegnet til en rækkehushave.

Med den vækst er der tale om store buske, som du fortsat vil skulle beskære kraftigt for at holde dem under kontrol.

Hvis du er indstillet på det er det ikke det store problem, men ellers lader rhododendron sig let flytte til et bedre egnet sted.

Rhododendron fås som Mogens Madsen skriver i forskellige størrelser. Spørg i planteskolen efter nogle, der er bedre egnet til det sted du har valgt.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juni 2014 kl. 16.48

Tak for svaret Michael Bæk.

Så er det nok nærmere mine Anna Belle Hortensia jeg skal finde et andet sted til. Det var jo nærmest dem jeg gerne ville blive ved med at kunne se.
Det viste Rhododendron bed ligger op til min lille kratskov, som danner lydkulisse mod motorvejen. Derfor gør det ikke noget, hvis jeg ikke kan holde Rhododenron'erne i ave. Måske stopper væksten også lidt, når rødderne når ud til lerjorden?
Ifølge Plan& Miljø & Traffikministeriet kommer jeg om nogle få år til at miste den del af haven, fordi man udvider motorvejen til 4- sporet og skal bruge 10 m ind i haven til anlægsarbejdet. Vi får arealet tilbage. Der bliver også sat støjskærm op. Motorvejen ligger dybt nede ad en skrænt.
Planen er at motorvejen skal være færdig omkring 2020. Vi oplever det måske slet ikke.
Ingeborg

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 22. juni 2014 kl. 20.29

Ja, jeg klipper også mine rhodoer lige når de nye skud er næsten færdige med længdevæksten og endelig inden de danner endeknop, da man ellers fjerner næste års blomsterknop. Sommetider halverer jeg kun tilvæksten, så busken bliver tættere.
På den måde kan man holde dem i ave i mange år.
Hilsen
Anne Marie

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juni 2014 kl. 21.49

Tak Anne Marie
Så vil jeg klippe mine rhodoer som du gør det. Fremover vil jeg tage halvdelen det ene år og den anden del året efter. Jeg er slet ikke så begejstret for rhodoer - eller planter i det hele taget, hvor man ikke kan se noget grønt.
Har det også en betydning om man knipser afblomstrede stande væk?
Ingeborg

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 23. juni 2014 kl. 20.10

I naturen er der ingen der fjerner frøstande, så det gør jeg heller ikke.
Hilsen
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Rhododendron vokser 50–60 cm«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Rhododendron vokser 50–60 cm

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider