Skrevet af: Johnny Jorsal, 27. juni 2014 kl. 8.30
Jeg tænker at tiden snart kommer hvor jeg skal til at lave en masse planter til mit ny anlagt haveprojekt, jeg har plantet 1200 små træer og buske sidste efterår, og det meste er kommet. Men ind i mellem skal der jo også stå noget andet, og foreløbig har jeg besluttet mig for at lave gul og blå Iris, samt nogle Lupiner og Hosta, men hvad kan jeg ellers slå mig på af planter der er nemme at frøformere.
Skrevet af: K. Langgaard, 27. juni 2014 kl. 12.25
Jeg har stor glæde af at frøformere purpur solhat, måske kan du lide den . Venlig hilsen K.langgaard
Skrevet af: Johnny Jorsal, 27. juni 2014 kl. 17.01
Ja det ligner en robust plante, det er sådan noget jeg går efter
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 27. juni 2014 kl. 21.38
Hej Johnny.
Ja, mulighederne er mange. Nogle af de stauder jeg selv har sået er:
Akelejer: de langsporede, blomstrer i lang tid.
Duehoved
Riddersporer: blomstrer 2-3 gange på en sæson
Mandstro, selvsår gerne
Stregbælg: jeg har både hvid og lyslilla. skulle ifølge forhandler blive ca en meter høj, men mine er 170 og 180 cm høje. De har ikke fået gødning. Store som buske også i omkreds. Visner ned om vinteren.
Blåhat: næsten en meter høj, og ca det samme i omkreds. sår også sig selv.
Brændende kærlighed ( Lychnis Chalcedonica ) Rød, ca 1 m. høj.
Spydverbena: sået sidste forår, og skulle blive 1 m, men er endnu kun ca 50 cm.
Sommerfuglebusk: har jeg ikke selv sået, men den har sået sig selv, og givet over 2 meter høje buske på 2-3 år.
Og så er der jo de 2 årige, som når man en gang har fået dem i haven, selv sørger for at formere sig. F.eks: Digitalis, Haveklinte og kl 8 blomst.
Hilsen AG.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. juni 2014 kl. 22.05
Johnny,
Jeg kan tilføje alunrod/Heuchera især den mørkerøde, som giver en fin kontrast. Den vokser i al slags jord og bliver hurtig stor - og kan deles.
Måske er vi nogle stykker herinde, som kan hjælpe dig med diverse planter? Så må du holde have-arbejdsdag for os :-)
Ingeborg
Skrevet af: Clara Andersen, 27. juni 2014 kl. 22.39
Aftenstjerne, den dufter, fås i violet og hvid, en skøn 2-årig staude; kan nogle gange holde 3 år, hvis blomster klippes af efter visning, 80-100 cm høj. Sås NU ude i række til udplantning september. (iris tager flere år før de blomstrer). - Hvad med at få stiklinge fra andre have-ejeres stauder ? F.eks. floks, den er nem, det er bare at sætte en stikling i jorden og holde den vandet i starten.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.