Forum

Dinosaurhave

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hesten Peter, 27. juni 2014 kl. 23.22

Hej,

Min datter på fem er meget optaget af dinosaurer. Derfor forslog jeg hende, at vi kunne lave en dinosaurhave til hendes plastikdinoer.

Og nu kommer udfordringen så. Vi har kun et lille frimærke af en have, så der er nok ikke mere end 3-4kvm at gøre godt med. Og jeg kunne jo godt tænke mig, at haven, eller bedet, skulle være så "oprindeligt" som muligt. Så nu skal jeg have fundet planterarter, der er så gamle som muligt. Bregner er naturligvis selvskrevet. Men hvilke andre arter af samme alder findes der egentlig? Og hvilke kan med rimelighed forventes at kunne vokse i en dansk have?

Gode idéer modtages fraaa..... NU.

Mvh
Peter

1 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. juni 2014 kl. 23.36

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 28. juni 2014 kl. 6.38

Padderokke vil jeg nok ikke foreslår dig, at indføre i haven. I hvertfald kun i en potte, hvis det er. Ingen hulller i bunden....

Gå efter planter, der grønne uden blomster. Kunne være skræpper, en de er for store ril sådan en lille have. Jeg synes jo rabarber er skøn til formålet. Der er masser af plads til at lege neden under, og ikke giftig.
Og ellers findes der jo bregner i alle størrelser og bladtyper, så måske er det nok til 3-4 kvm? www.kirstinsbregner.dk/kirstinshave.html
Og mosser.

Og så er udfordringen, at fastholde hendes interesse for dinoer, så længe, at planterne er klar :-)

3 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. juni 2014 kl. 9.29

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. juni 2014 kl. 14.43

Hej
Min første tanke var nu miniplanter af nogen af de nævnte arter. Størrelsesforholdet til plastikdinoerne vil blive forkert med almindelige store planter som rabarber og skræpper.
Bunden kunne være trædebregne og så nogle planter (skal lige tænke mig lidt om - og svarer senere)
Er det meningen at din datter skal sidde midt i herligheden og lege med dinosaurerne - eller skal det være mere "legopark" agtigt, hvor hun kun kan komme til fra siderne?
Ingeborg

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hesten Peter, 28. juni 2014 kl. 15.23

Hej,

Tak for de gode input.

Vi ved ikke helt hvordan det ender med layout endnu, da hun sidder og tegner på det. Men jeg tror vi begge er enige om, at man skal kunne gå over det hele.

Jeg havde helt sikkert tænkt mig, at det skulle være mindre planter, eller planter, der kan tåle at blive klippet ned. Men der kunne jo godt være en enkelt busk, eller mindre træ. Ginkgo Biloba er naturligvis et godt bud, men jeg er ikke helt klar over hvordan det tåler, at blive klippet ned hele tiden.

Og ellers er det jo nok forskellige bregne-sorter vi er på jagt efter. Sorter der kan vokse i en have uden at det kræver alt for meget pasning og pleje.

Så gode konkrete forslag til bregne-sorter modtages meget gerne!

Mvh
Peter

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. juni 2014 kl. 17.18

@Frank
Tak for tipset om padderokkete til min meldugsrose. Jeg tror at jeg vil bruge det forebyggende. Endnu har der kun været meldug på et enkelt blad. Kan jo aldrig skade at prøve.

Med hensyn til klipning af Gingko Biloba. Jeg ved ikke, hvor små man kan få træerne, men min Gingko er nok 50 år - og er flyttet med os fra Skanderborg i 1973. På det tidspunkt var den vokset søjleformet. Jeg har "kuglet" den lige siden og det klarer den meget fint. Det vil sige at du roligt kan klippe.

Er der ikke nogen steder, hvor du kan se sådan en miniature - urtidshave? På den anden side er 3-4 kvadratmeter ikke ret meget at gøre godt med. Jeg har heller ikke forstået om figurerne bare skal stå der - eller om der også skal være en plads, så hun kan sidde og lege med dyrene?

Skulle I bygge det lidt grotteagtigt - så kan man få inspiration ved at kigge på akvarier.

Ingeborg
Billedet viser min Gingko Biloba yderst til venstre.

Nyt svar til emnet »Dinosaurhave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Dinosaurhave

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider