Forum

Hvid morbær – how to get it?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 13. juli 2014 kl. 19.18

Kære Forum.

Kan I hjælpe mig med hvor jeg kan skaffe et Morus alba (hvid morbær)?

Jeg har i forvejen to sorte og et der skulle være hvidt, som er fra frø fra Rumænien - bærrene er dog små og rødlige til sorte. Jeg er klar over at den stadigvæk tilhører arten og at der er utroligt meget variation i bærrenes udseende og at langt de fleste, selv af den hvide, reelt er sorte eller røde.

Problemet er af jeg meget gerne ville have en hvid morbær med reelt HVIDE bær, jeg ved de er melede og vammeltsøde, men det er sådan min hustru kan lide dem (hun er fra Iran og kender træet derfra).

Der er to træer på friland i Landbohøjskolens have af typen, ellers har jeg kun set dem i drivhuse, men jeg ved de er mere hårdføre end den sorte morbær, så det må være grundet den ofte ikke så efterspurgte smag, at den ikke er mere udbredt herhjemme.

Kan I hjælpe med hvor et sådant hvidt, hvidt morbartræ kan opdrives, vil jeg være glad:-)

De bedste hilsener
Anders

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 13. juli 2014 kl. 20.30

De hvide morbær er oftest meget mindre end bærrene på de sorte og meget sødere og til syltetøj er de efter min mening for søde.

Det hvide morbærtræ har i Danmark kun været dyrket i forbindelse med avl af silkesommerfuglelarver og betragtes ikke som et træ, hvor man udnytter de små bær. Jeg betragter den som fuldt hårdfør i Danmark.

Jeg har planter af en hvid morbær stående i potter.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
www.gamlefrugtsorter.dk

Nyt svar til emnet »Hvid morbær – how to get it?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvid morbær – how to get it?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider