Skrevet af: Niels Petersen, 16. juli 2014 kl. 19.39
Hej
Jeg har en stor troldpil (tror jeg at det er) i min have. Men den er desværre ret voldsomt angrebet af en vedbend, som jeg frygter er ved at kvæle den. Den smider bladene selv her i højsommeren.
Hvor gammel kan sådan en blive? Og kan jeg måske nå at redde den, hvis jeg prøver at fjerne vedbenden? Jeg har læst mig til på nettet, at træet som sådan ellers skulle være rimeligt sejlivet.
vh Niels Petersen
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juli 2014 kl. 21.25
Hej - Skynd dig at kappe alle stængler af efeuen. Om du gør det nede ved træets rod eller så langt som du vil tillade den at kravle. Lidt dekorativt er det jo også. Men klip eller brug en skarp kniv. Fremover kan du så bare løsne de nye skud fra træet, så de hænger nedad. Hvis du altså vil beholde din vedben.
Ingeborg
Skrevet af: Tom Andersen, 16. juli 2014 kl. 21.36
Det ser bare så hammer godt ud, når Efeu får lov til at leve livet. Den danner også skjul for fugle m.m.
Troldpil bliver altid angrebet af svampe og bliver ikke gamle før de skiller ad.....den er ikke truet af din Efeu.
Nyd lidt natur i haven og når pilen får svamp, så fjern kun truende/ farlige grene - rigtig meget liv afhænger af træers forfald og det ved f.eks. Spætten.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juli 2014 kl. 9.40
@Tom Andersen
Jeg er enig i dine betragtninger vedr. det dekorative osv. Men hvis man gerne vil bevare træet, er det jo ikke noget brugbart svar.
Vi har haft 3 skønne Omorika graner plantet i en gruppe. Inden vi fik set os om, var efeu kravlet op i alle graner, som dermed blev jættetunge i toppen. Det var umuligt for os at fjerne og granerne var ligefrem blevet farlige for taget i nærheden. Granerne måtte fjernes!
Ingeborg
Skrevet af: Tom Andersen, 17. juli 2014 kl. 10.22
Jo,det er ganske brugbart!
En stedsegrøn, skal naturligvis ikke tildækkes og din erfaring herfra kan ikke overføres til en Proptrækkerpil, som kun lige har en fodpose af Efeu.
@Niels
Hvis du vil have naturvenlig have, så lader du din Efeu være, måske under lidt kontrollerede forhold, så den ikke bliver truet, men det er den langt fra nu/ på billedet.
Vil du have et solitært træ, som fremstår med alle sine karakteristika og kun dem, så fjerner du naturligvis din Efeu.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.