Skrevet af: Niels J, 18. juli 2014 kl. 20.27
Hej herinde
Jeg er nybagt haveejer, og har købt mig til en have med et fint rosenbed. Jeg beskar roserne kraftigt i vinters, fordi de var meget lange, men har nu samme problem igen. Roserne er så lange, at de lægger sig ned. De vokser desuden så 'busket' at jeg ikke kan komme til at hakke eller lignende mellem dem.
Er det bare sådan den sort jeg har er, eller gør jeg noget forkert? Skal de beskæres mindre kraftigt næste vinter?
Jeg håber I kan give et godt råd.
Skrevet af: Tilde P., 18. juli 2014 kl. 20.53
Har de torne?
Det ligner multiflora.
Skrevet af: Niels J, 18. juli 2014 kl. 20.58
Ja, de har torne. Jeg kender desværre ikke navnet
Skrevet af: Tilde P., 18. juli 2014 kl. 21.04
Der ser ud til at være torne på, så er det nok ikke multiflora. Den er også helt afblomstret nu.
Det var bare en tanke.
Skrevet af: Freya Grossmann, 18. juli 2014 kl. 21.55
Der er ret sikkert sorten, der gør sådan.
Jeg tror ikke, det er en fairy rose, men du kan søge på den, og se, hvordan den vokser (der er også en pink fairy variant, men det er helt sikkert ikke den, du har).
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juli 2014 kl. 23.00
Hej -
Jeg tror at min rose er den samme, købt et eller andet sted, hvor de kaldte den "havskum". Jeg har først haft den i et bed, men har senere sat den til at "klatre".
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juli 2014 kl. 23.02
Jeg tror at det er en bunddækkende rose, ligesom The Fairy og The Pink Fairy, Sweet Dreams og andre af slagsen med lange ikke stive stængler, som slet ikke kan bære blomsterrigdommen.
Ingeborg
Skrevet af: Doris Møller, 19. juli 2014 kl. 8.33
Hej Niels J
Jeg har samme problem med mine bonica-roser. Jeg plantede dem i efteråret 2013. Meningen var, at jeg ville have en ikke for høj rosenhæk som en slags rumdeler.
Når jeg valgte bonica-roser, var det, fordi jeg gerne ville undgå roser, der bliver ”højbenede”, og altså vokser vældigt i højden, men har et bart stykke uden blade eller blomster forneden.
Jeg må tilstå, at jeg er lidt skuffet. Roserne blev ganske vist hurtigt flotte i juni måned. Men nu ligger mange stængler hen ad jorden.
Jeg vil tro, at problemet delvist kan løses, når de første blomsterklaser er afblomstrede. Det er jo blomsterne, der tynger grenene ned, og når man klipper en vissen blomsterklase af, tynges grenen jo ikke mere.
Mine roser kom i hvert fald til at se bedre ud i går, da jeg klippede mange visne blomster af.
I øvrigt gør det ikke mig noget, at jeg ikke kan komme til at luge. De mange lavtsiddende eller lavtliggende ranker skygger desuden, så der faktisk ikke kommer ret meget ukrudt ;-)
Jeg tror ikke, at problemet har noget at gøre med beskæringen. Jeg tror, at det er sådan, rosen vokser.
Med venlig hilsen
Doris Møller
Skrevet af: Niels J, 19. juli 2014 kl. 9.10
Mange tak for svarene. Jeg tror du har ret, Doris Møller. Jeg klipper de visne blomster af, og så retter det sig nok :-)
Mvh
Niels
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. juli 2014 kl. 10.32
Jeg klippede mine Astrid Lindgren roser ned i går. Da de er omtrent 180 cm høje, klippede jeg omtrent 50-80 cm af stilkene. De vokser jo med lynets hast, men stilkene er ca. 1 cm i diameter og kan holde sig oprejste. Nu venter jeg på at de bryder fra et øje under det sted jeg har klippet.
Med hensyn til Bonica, er mine også omtrent 80-100 høje, men stænglerne er stive. Er det et spørgsmål om hvordan de er blevet beskåret i foråret? Jeg klipper ned til ca. 20 cm - og så bryder der nye skud nedefra jorden. Det giver stive stængler. Lader man for meget stå, kommer der kun svage stængler/grene som ikke kan bære blomsterne. Bortset fra det, så er nogle roser bare sådan fra fødslen - altså bunddækkende roser. Selvfølgelig skal de også have de visne hoveder fjernet. Der findes dog roser, som f. eks. The Fairy, som er "selvrensende".
Ingeborg
Skrevet af: Willy N, 19. juli 2014 kl. 13.10
Niels J.
Nu skriver du ikke hvor langt ned du klipper dem.
Vi har en del "gamle" buskroser. Ex. Buff Beauty som hvert år klippes ned til 5- 10 cm. over jorden og som vokser tæt i løbet af foråret med stængler, kraftige nok til de kan bære de hundredevis af blomstrende roser.
I jordplan er der efter den tidlige klipning (når risikoen for hård nattefrost er væk) normalt 3- 5 kraftige grene tilbage.
I blomstringsperioden klippes visne roser af (hvilket bliver flere kilo). Ikke kun af hensyn til æstetikken. Men også fordi de hyben, der kommer efter afblomstringen, svækker rosen (trækker ekstrem meget næring).
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. juli 2014 kl. 15.21
Hvide roser er nok dem der er allergrimmest når de er ved at visne. Til gengæld er de jo også de kønneste i "jomfruelig" udspring.
Ingeborg
Skrevet af: Doris Møller, 20. juli 2014 kl. 7.54
Hej Ingeborg Hansen
Nu er roserne på billedet helt sikkert ikke bonica-roser.
Men du spørger, hvordan jeg har beskåret mine bonica-roser. Som sagt blev roserne plantet i efteråret 2013. Da var de ca. 20-25 cm lange, regnet fra podestedet, og det var barrodsroser. Eftersom roser skal plantes dybt, var de nok kun 10-15 cm høje efter plantningen.
I foråret begyndte roserne at gro i marts måned, længe inden jeg overhovedet kunne forestille mig, at nattefrosten ville være helt forbi. Eftersom der næsten ikke var noget at skære i, så blev de ikke beskåret.
Alle de nyeste skud, som skal til at blomstre nu, er 80-90 cm lange og kraftige og vil nok holde sig stort set oprejst, selv om roserne kommer til at veje tungt, efterhånden som de springer ud. Det er de grene, som først blomstrede, der ligger hen ad jorden. Men nu, hvor de visne blomsterstande er klippet af, ser det o.k. ud. Det er bare ikke den rosenhæk, som jeg havde drømt om. Måske retter problemet sig, efterhånden som roserne bliver ældre.
Med venlig hilsen
Doris Møller
Skrevet af: Henry G., 20. juli 2014 kl. 10.41
Hej Doris hvad mener du med bonica - roser? Bonica er et registreret navn på en bestemt rose der er intens lyserød, der senere bliver lysere rosa, væksten er opret buskagtig ca.50 - 70 cm høj. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Henry G., 20. juli 2014 kl. 11.08
Hej Niels jeg er næsten sikker på, at du er den heldige, der har et bed med "White Meidiland" det er en bunddækkeplante, der får bredt forgrenende nedliggende skud, der danner et ca. 40 - 50 cm højt bunddække, de er meget modstandsdygtige mod meldug, hvis de ønskes nedklippet, kan det gøres med f.eks. en hækkesaks (eller en Le) i det tidlige forår. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Doris Møller, 20. juli 2014 kl. 13.21
Hej Henry G.
Med udtrykket bonica-roser mener jeg selvfølgelig roser af sorten bonica! Hvad ellers?
Med venlig hilsen
Doris Møller
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.