Forum

Blomstereng år 1+?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jane H., 19. juli 2014 kl. 17.53

Hejsa.
Jeg har forsøgt at droppe min mosplæne foran huset og i stedet etableret en blomstereng. Jeg var lidt usikker på hvor grundig jordforberedelsen skulle være - det kan jeg nu lære i praksis! En stribe blev gravet ( og den lever super op til forventningerne) mens stykket bagved blot blev gennem trævlet med en mosfjerner (mange gange) men altså ikke løsnet i dybden. Nu til mine spørgsmål:
Hvis nu der kommer en periode med regn, kan jeg så fx i august grave det sidste stykke og så blomstereng-blanding eller skal jeg vente til foråret?
Det fine stykke (synes jeg) - hvordan sikrer jeg at det selvsår? Jeg har læst at jeg skal slå/ fjerne blomsterne når de har blomstret (for at udpine jorden) - men når frøene nu spirede mega dårligt p det stykke som ikke var gravet, kan jeg så være sikker på at alm frødrys vil give en tilsvarende blomsterpragt til næste år? (Der er kun enkelte flerårige i blandt).
Hvis jeg tager frø fra nogen ( har herud over nogen valmuefrø fra et andet sted) hvornår skal jeg så strø dem? I en våd august-periode eller først til foråret?

Tak om I vil dele jeres erfaringer eller komme med gode råd!

Hilsen Jane

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 20. juli 2014 kl. 19.48

Jeg følger lige med her ... Håber nogle kan/vil svare på Jane's spørgsmål.

NB: fsva. dit sidste spg, så kan jeg erindre at ha' læst, at frøene skal såes i efteråret.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 20. juli 2014 kl. 20.49

Der er også noget med, at jorden skal udpines mest muligt, da græs ellers let får overtaget.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 20. juli 2014 kl. 23.59

Måske skal du overveje at kalke, da mos trives i skygge og lidt sur bund, som er ret modsat det "blomstereng" trives i? Evt overveje om, der er træer og buske, der skal tyndes i- for at få sol?

Jeg ville fjerne planterne efter nedvisning, og på den måde "sulte jorden"- eller efter frøsætning (klip med græsopsamler fx).

Blomster-engen er smuk, men ikke specielt nem at få til at virke. De fleste steder er der for meget kvælstof. Det kræver tør, sollys, næringsfattig og kalkrig jord.

Evt kan du prøve at køre 10 cm grus (tykkelsen) på pr/kvm og stikke det ned med greben. Det er godt til sure lerjorde. Og modsat, hvad man skulle tro- kan ganske mange ting vokse i ren grus- fx mine espalierpæretræer...

Mvh
Tine

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane H., 21. juli 2014 kl. 10.43

Tak for svar.
Tine, jeg troede at udsultning også var lig med ingen kalk, så stykket fik netop ingen kalk i foråret. Det får så nu et læs næste gang. Mht skygge, så har jeg læst (artiklerne her på havenyt) at det vil være forskellige planter der trives under forskellige forhold så mon ikke der bare med tiden vil blive lidt forskel på sol og skygge enden?
Freya, jeg er netop inspireret af disse artikler, men synes ikke de er særlig tydelige mht fx eftersåning. Ville du efterså i august?

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 21. juli 2014 kl. 11.26

Dit bed ser flot ud.

Du skal ikke kalke. Mos trives kun, hvor anden vegetation holdes nede.
Hvis det er alm. muldjord, og du ønsker at det skal passe sig selv bortset fra slåning, vil der gå mange år (15-20) inden jorden er så udpint at græs og anden høj vegetation ikke hurtigt vil tage over.
Såtidspunkt for vilde planter bestemmes bedst ved at lægge mærke til, hvornår de selv smider deres frø. De ved bedst.

Du får nok det mest tilfredsstillende resultat ved at foretage en vis kultivering og nysåning hvert andet eller tredje år, så det ikke ender i højt græs, brændenælder og tidsler.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane H., 21. juli 2014 kl. 13.10

Tak Tilde.
Så vil jeg alligevel undlade at kalke... (Det er svært at finde ud af hvad der er rigtigt)
Tidsler og brændenælder - dem skal jeg nok håndluge væk. Står stort er stykket jo heller ikke.
Pt er stykket, som jeg gravede næsten helt uden græs, selvom det blot blev vendt rundt. Der er enkelte græstotter. Men det bliver jo spændende at se hvad der sker i år to...

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 21. juli 2014 kl. 22.05

Jeg ville så nu. Det er jo planter, der i naturen selvsår.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane H., 27. juli 2014 kl. 10.42

Nu har jeg så anskaffet mig en fræser og fræset det mislykkede stykke. Jorden er lækker og løs, men selvfølgelig knastør. Jeg bor i Hvidovre og vejrudsigten her lover INGEN vand den kommende uge. Men mon ikke jeg gør klogt i først at så, når jeg ved at det skal regne? Det er jo begrænset hvad jeg kan udrette med min haveslange (har ingen havevander).
Min bekymring er blot at denne anden såning jo også skal nå at smide frø i år. Tror I jeg når det? Ville en uge gøre forskel?

(Sidder og håber på at få en tordenbyge forbi - med den varme vi har ville det jo nok spirre hurtigt)

Nyt svar til emnet »Blomstereng år 1+?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Blomstereng år 1+?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider