Forum

Hvad er det her for en plante?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anna V., 25. juli 2014 kl. 13.16

For et par år siden købte jeg denne plante, og jeg troede det var en klematis, men den ligner ikke helt en klematis og har aldrig haft blomster - men den vokser kraftigt og slynger sig glædeligt op ad det espalier, den står op ad.. Er det nogle af jer, der har et bud på hvad for en plante, det her er?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 25. juli 2014 kl. 15.23

Det ligner efeu.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. juli 2014 kl. 16.48

Måske en træmorder - han ?

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. juli 2014 kl. 18.38

Hej Anna V

Det ser ud som en Almindelig Skovranke (Clematis vitalba) - så når du husker, at det var en Clematis er det fuldstændig rigtigt, den hører til Clematis-familien.

Det har kælenavnet "træmorder" - og er en plante, som under skyggede forhold i dybmuldet jord kan blive meget omfangsrig ( 5 - 10 meter i højden er ikke usædvanligt).

Den blomstrer på årets skud - så hvis der beskæres skal det være inden løvspring, altså i det helt tidlige forår.

Venlig hilsen fra
Lone

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna V., 25. juli 2014 kl. 19.14

Tusind tak Lone - så huskede jeg ikke helt forkert... men ved du så hvorfor den ikke har blomstret her i de første 2 år - og hvad kan jeg gøre, for at få den til at blomstre?

På forhånd tak, Anna :-)

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. juli 2014 kl. 21.57

Hej Anna V.

Jeg har ikke svar på, hvorfor planten ikke har sat blomster.
Jeg har ikke kunnet finde forsøgsrapporter eller beskrivelser af systematiske iaggtagelser.
Derimod er det let at finde havedyrkeres undren over, at der går tre til fem år inden deres klematis blomstrer..... Så du er ikke alene om gerne at ville vide, hvorfor der ikke er dannet blomster

Generelt er det sådan, at det ikke alene er plantens vækstbetingelser (jordstruktur, næringsindhold i jorden, fugtighed, vindudsathed, lys, skygge, mulighed for vækst i højden) der afgør, hvornår første blomstring indfinder sig.
Det er også genetisk bestemt, hvor mange år der går inden der dannes de plantehormoner, som starter dannelsen af blomsteranlæggene.

Men noget rigtigt svar på dit spørgsmål er det jo altså ikke ;-)

Venlig hilsen fra
Lone

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. juli 2014 kl. 22.17

Jeg tænkte nu på Celastrus orbiculatus, hvor der så kan være tale om en manglende blomstring begrundet i at der findes han og hunplanter - tror det hedder tvebo....

Er det tilfældet vil du aldrig få blomster/ bær før det manglende køn plantes i nærheden.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna V., 27. juli 2014 kl. 12.04

Mange tak for svarene ;-) Jege synes også, at det ligner en almindelig skovranke...Så må jeg væbne mig med tålmodighed og se, om der med tiden, kommer blomster på den.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 27. juli 2014 kl. 21.07

Jeg vil mene det er en arkitektens trøst med de pileformede spredtstillede blade.
Den skal have en vis alder inder kommer blomster.
Træmorder (Celastus orbiculatus) både han og hun blomstrer på gammelt ved og ikke på årsskud, så man kan roligt klippe de voldsomme sommerskud af.
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Hvad er det her for en plante?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvad er det her for en plante?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider