Skrevet af: Birgitte Nielsen, 6. august 2014 kl. 10.15
Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad dette er for en plante.
mvh
Birgitte
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 6. august 2014 kl. 13.02
Hej Birgitte.
Det ligner en art af Asters.
Hilsen AG.
Skrevet af: Birgitte Nielsen, 6. august 2014 kl. 14.11
Ja det er det da, det kan jeg godt se nu. Og jeg købte faktisk nogle små asters sidste år og satte i en potte, og så har jeg nok sat den ud i bedet, da den var blomstret af, så den kunne komme igen. Jeg har bare ikke tænkt på det, fordi den er så stor nu.
Tak for dit svar
Birgitte
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. august 2014 kl. 21.17
De små kompakte planter er sprøjtet med væksthomoner, så de ikke bliver så store i salgsåret. Derefter bliver de 'normale' i størrelse.
Anne Marie
Skrevet af: Freya Grossmann, 6. august 2014 kl. 22.32
Anne Marie, jeg er nysgerrig efter at vide, hvilke hormoner, man sprøjter planterne med? Ved du det?
Jeg har fra sidste år en sundaeville, som først er kommet i vækst i år.
Skrevet af: Tom Andersen, 6. august 2014 kl. 22.57
@Freya
Jeg ved ikke om det er et egentligt hormon, men det her mener jeg stadig benyttes i væksthus (Må vist ikke benyttes på friland):
www3.syngenta.com/country/dk/da/plantebeskyttelse/produkter/vaekstregulering/Pages/bonzi.aspx
Skrevet af: Freya Grossmann, 7. august 2014 kl. 7.58
Interessant med 'retarderingseffekt'...
Desværre angiver de ikke hvad midlet egentlig er, kun hvordan det virker. Men jeg tror, det er dette middel, mange bruger, ja.
Skrevet af: Tom Andersen, 7. august 2014 kl. 8.18
paclobutrazol
CAS:76738-62-0
Skrevet af: Søren S Duun, 7. august 2014 kl. 21.03
Der var også et middel , der hed Alar som var meget anvendt .
Skrevet af: Tom Andersen, 8. august 2014 kl. 7.17
@Søren
Så vidt jeg vd benyttes det endnu til det formål.
Tilbage i tiden blev det også brugt til at sprøjte frugt og grønt for at opnå kontrolleret modning, men det gav forbrugerne kræft og derfor blev denne anvendelse forbudt i USA.
Det må jo stadig være kræftfremkaldende, men nu går det nok kun ud over væksthusarbejderne......
Skrevet af: Tom Andersen, 8. august 2014 kl. 7.30
Jo, den er god nok:
www.chemtura.com.au/crop/product.php?id=33
Det med de ekstra grønne blade har jeg tit undret mig over, når jeg er i plantecentrene, men har tilskrevet det den perfekte næringsstoftilførsel i gartnerierne - det er så bare et tegn på brug af "stråforkorter" :-D
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.