Skrevet af: Gitte Friis Hansen, 8. august 2014 kl. 11.33
Jeg har planer om, at jeg skal have plantet en masse safran-krokus. Men da jeg også så vidt muligt vil begrænse mængden af ukrudt ved hjælp af lavt, tæt bunddække, er mit spørgsmål:
Kan jeg uden problemer kombinere de to? Altså, kan krokusen vokse op gennem bunddækket?
Jeg har tænkt på en lav timian eller vinca som bunddække.
Håber nogen kan hjælpe :)
Hilsen Gitte
Skrevet af: Anja Egeriis, 8. august 2014 kl. 14.06
Safrankrokus er ikke specielt kraftige planter - de vil ikke kunne klare konkurrencen fra så effektive modstandere.
Skrevet af: Willy N, 8. august 2014 kl. 14.53
@Anja
Er forskellen så stor?
Har også tænkt på Safrankrokus.
Andre krokus vi har, vælter om foråret frem gennem græsset, jorddækket osv.
(Jeg vil(le) plante dem i græsplænen)
Skrevet af: Anja Egeriis, 8. august 2014 kl. 15.12
Mine var i hvert fald noget skravl - som i øvrigt aldrig gav safran til høst... Der bliver vist solgt lidt forskellige sorter, og nogen af dem kan man ikke regne med kommer til at give noget.
Prøv at læse noget mere om dem - det bliver helt sikkert ikke anbefalet, at de skal konkurrere med en masse andet :)
De stiller ret specifikke krav til det sted, hvor de skal vokse, hvis de skal trives, og det er helt sikkert ikke i græsplænen.
Skrevet af: Freya Grossmann, 8. august 2014 kl. 16.16
Jeg vil også tro, at timian ikke holder ukrudt væk i særlig høj grad, da den er meget åben.
Hvad med en lille trædebregne?
Skrevet af: Anja Egeriis, 8. august 2014 kl. 16.43
Slet ingenting - de vil ikke have konkurrence. De er svære nok i forvejen...
Skrevet af: Anja Egeriis, 8. august 2014 kl. 16.46
Googlede lige lidt, og de er faktisk ikke helt hårdføre i DK, så måske skulle de i virkeligheden dyrkes i store potter, der kan rykkes ind og beskyttes mod den værste frost?
Jeg vil i hvert fald foreslå dig at læse noget mere om dem - der er jo ikke meget ved at sætte dem og så aldrig se dem mere.
Skrevet af: Philip L., 8. august 2014 kl. 21.50
Man skal huske safrankrokus kommer om efteråret, fremfor om foråret som "normale" krokusser.
Mine står vestvendt op af en bøgehæk og de er kommet op de sidste 2 sæsoner. Så de kan sagtens overleve herhjemme hvis de står rigtigt.
Men mine safrankrokus blev spist af fuglene eller blomsterbladene gjorde.
Lagde faktisk en tråd op om det :) for har stadig billederne på min computer.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 9. august 2014 kl. 8.04
krybende fredløs er et fint bunddække hvor krokus fint kommer i gennem - og jeg har mange du må få hvis du selv henter dem
Skrevet af: Gitte Friis Hansen, 9. august 2014 kl. 15.05
Tak for de mange svar :)
Jeg har tænkt mig at bestille løgene fra en engelsk side, hvor de skriver:
"Fully to frost hardy. Perennial. Thrives in full sun, with well-drained soil. This is an October flowering crocus, which can be used for naturalising under trees, in the grassland, rockeries, beds and borders, containers or even indoor."
Philip, jeg fandt din tråd. Det gav lidt ekstra viden :)
Mogens, er krybende fredløs den, der også hedder pengebladet fredløs? Og hvor høj bliver den? For synes jeg får forskellige resultater når jeg laver en Google-billedsøgning. Hvor i landet bor du?
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 10. august 2014 kl. 8.25
krybende fredløs bli´r kun omkring 5 cm men kommer jo først igang når løgplanterne er på retur - jeg bor ved kalundborg
Skrevet af: Gitte Friis Hansen, 10. august 2014 kl. 10.57
Jeg synes det er meget svært at finde brugbar viden om dyrkning af safrankrokus. Jeg ved godt, at vi i Danmark ikke har de mest ideelle forhold for planten, men jeg har kunne læse mig til, at den bliver dyrket så langt mod nord som i England - og SÅ langt længere mod nord, ligger Danmark jo ikke. Men det er endnu ikke lykkes mig, at finde info om, hvor man placerer den bedst, hvor dybt den skal plantes, lys/skygge o.s.v.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.