Forum

Snylteplanter på træstammer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 9. august 2014 kl. 9.29

Jeg har nogle gamle fyr- og lærkestammer liggende.
Smuldrende som de er, anvendes de bl.a. til orkideer og lign.
Men jeg fik den tanke, fordi de foruden at være smuldrende (de har ligget i 15- 20 år) også er gået hen og blevet dekorative, at der måske er planter der trives i det Danske klima, der kan vokse på svampede rådnende træstammer.
Og planter som ikke breder sig som ukrudt forstås!
Nogen der har forslag til det?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 9. august 2014 kl. 11.43

Hjortetaksbregne vil gerne leve på et frønnet bræt i stuetemperatur

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 10. august 2014 kl. 14.27

@ K. Langgaard
Jeg havde nu ikke tænkt mig, at de skulle indenfor.
Dertil er der vist for meget liv i dem og ideen er, at med den fugtighed de indeholder og opsuger, kunne der være basis for anvende dem som vækst medie.

De er ret flotte (efter min mening) og mangler blot en funktion, som så kunne være planter der havde det godt i svampede træstammer.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. august 2014 kl. 17.48

Hvis de placeres i skygge vil de være flotte med mos og lav.
Vil man have mos og lav på sine ler urtepotter, kan man spraye skummetmælk på ydersiden, så kommer mosset af sig selv. Måske kan det samme gøres på dine stammer.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 11. august 2014 kl. 8.29

husløg ser godt ud

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 11. august 2014 kl. 22.03

Jeg prøver med husløg. Tak.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 11. august 2014 kl. 23.39

Du kan også vente til foråret og pode forskellige svampe på det trøskede træ. Henry G.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 13. august 2014 kl. 8.40

@ Henry G.
Så blev det sat på plads!
Det hedder trøsket træ.
Tak.
(Så skal jeg også prøve at se på svampe. Har slet ikke noget kendskab til dette område ;)

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 13. august 2014 kl. 12.13

Undskyld Willy der er nok indsneget sig en fejl i min kommentar, der skulle jo nok have stået "de trøskede træer", da der jo var flere trøskede træsorter i din bunke. Henry G.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 13. august 2014 kl. 12.28

@ Henry G.
Ved ikke lige hvorfor du undskylder.
Jeg er faktisk glad for ordet!
Jeg tror ikke jeg er stødt på det, siden jeg var barn for 50 år siden og vidste, at råddent træ ikke rigtig dækkede og heller ikke svampet træ.
Min mere intense have interesse er blot nogen få måneder gammel. Nærmere bestemt fra foråret.
Haven har tidligere blot skulle opfylde kravene til et dejligt "rum" og som kunne levere nogen grøntsager (i øvrigt altid uden sprøjtegift/kemisk fremstillet gødning.
Hvad pokker planterne hedder har ikke rigtig interesseret og heller ikke om agurkerne skal bruge 0.5 liter vand i døgnet eller 20 liter. De har fået det, som var nødvendigt og ikke en dråbe mere.

Herinde på forum er der så en dimension mere (eller to eller tre).
Der er ordene for "tingene" som gør, at man bliver noget mere manøvre dygtig i den mere interesse betonede tilgang til haven.
Og så denne iver, for at finde ud af hvad væksterne hedder.

Men har du links til en hjemmeside, hvor svampene du tænker kan anvendes kan købes? Det lyder rigtig spændende med svampe.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 13. august 2014 kl. 19.57

Hos Trifoliumfro.dk kan der købes svampemycelium, men det er nok ikke det rigtige tidspunkt, det skal nok vente til foråret. Henry G.

Nyt svar til emnet »Snylteplanter på træstammer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Snylteplanter på træstammer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider