Forum

Naboens bambus invaderer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. august 2014 kl. 11.42

Hej
En næsten 50 år gammel historie: Naboen, som for længst er død havde af pengenød plantet rødgran som hæk! Sønnen overtog huset, spurgte om det var ok at fælde de grimme meget høje grantræer - for de ville jo skyde nedefra igen! :-) Det fortæller lidt om sønnens haveforstand. Nå, granerne blev fældet, hvilket vi var meget glade for, for højden var over 10 meter. I forventning om at der ville blive plantet andet, når manden opdagede at granerne ikke ville skyde igen, plantede vi selv en række forskellige prydbuske 2 meter fra skel. Det har der så været lige siden. Huset har i mellemtiden haft forskellige ejere med 0 interesse og 0 pasning af haven. Dog er der blevet plantet et par bambus på de steder, hvor de har ment at vi gad kigge gennem hækken. Vores hus har faktisk ingen vinduer på den strækning. Men nu vokser bambussen ind over skel og ca 1,5 meter ind mellem vores buske. Kan jeg klippe bambussen ned i jordhøjde ind til skellet. Den kvæler nemlig mine buske, som er ædle planter. Må jeg bare klippe ned?
I øjeblikket ejes huset af en tømrer, som har lejet det ud. Han gør virkelig noget ud af huset og haven er også ved at være pæn.
Hvad gør jeg?
Ingeborg

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 9. august 2014 kl. 20.12

Hej Ingeborg klip "din" del af bambusplanterne ned, alt som står på din side af skel, kan du fjerne uden videre, også rødderne. Måske skulle du spørge tømreren, om i kan fjerne hele planten, da der ellers vil være det samme problem om et par år. Hilsen Henry G.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 10. august 2014 kl. 7.06

Klip ned og læg sort plastik over området. Dæk med jord, så visner den på din del. Du kan godt så græs eller hvad du vil.
Jeg har på 2. År sort plast over en elefantgræs, der ville bo i legehuset.
Sæt den evt. Til afhentning på dba.dk, så kan det være, nogen vil grave den op for jer. Sådan slap jeg af med elefangræsset og en megataks i haven.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. august 2014 kl. 11.29

Hej Freya

Tak for svaret, men det er jo ikke min - men naboens bambus og den kan jeg jo ikke sælge :-) Den skal bare ikke kvæle mine egne buske på min side af skellet.
Ingeborg

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. august 2014 kl. 12.34

Den, der vokser ind til dig, er vel din :)

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. august 2014 kl. 18.02

Hej Anja
Dit svar minder mig meget om en sand historie fra krigens tid. Altså 2. verdenskrig. Min tante havde en fedegris sammen med naboen. De søgte om at få lov til at slagte grisen. Hun fik ja - og naboen fik nej. Så kunne de jo passende fortælle myndighederne at den anden halvdel var død under slagtningen. :-)
Ingeborg.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. august 2014 kl. 20.42

Hæ hæ hæ - fin historie :)

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. august 2014 kl. 20.53

Ja, jeg burde måske fortælle at hændelsen fandt sted lige syd for grænsen i en lille flække med navnet "Voldevraa" - Jeg ved ikke om man også skulle spørge myndighederne om den slags dengang :-)
Ingeborg

8 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. august 2014 kl. 21.25

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 10. august 2014 kl. 21.32

God historie!

Nyt svar til emnet »Naboens bambus invaderer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Naboens bambus invaderer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider