Forum

Hvilken Plante?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birthe Hansen, 24. august 2014 kl. 11.28

Jeg fandt disse i min have, er der mon nogen der kan hjælpe mig med et navn ?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Hansen, 24. august 2014 kl. 11.29

Den næste

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 24. august 2014 kl. 11.38

den øverste er en dansk ingefær (giftig) nr 2 kan være den man kalder kattehale.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Hansen, 24. august 2014 kl. 11.52

Tak for hurtigt svar, det ser rigtigt ud :)

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 24. august 2014 kl. 14.25

Dansk ingefær er en pudsig plante , den lokker et insekt ind i blomsten og lukker så af , den åbner sig først igen når insektet har bestøvet blomsten , og insekten kan flyve ud igen , naturen er fantasktisk.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. august 2014 kl. 15.12

Ja Svend, helt fantastisk - elsker de små fortællinger, som åbnerøjnene for kompleksiteten.

Må straks læse lidt om Dansk Ingefær :)

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Møller, 24. august 2014 kl. 20.09

Jeg tror planten hedder italiensk ingefær, hvis du skal Google den
Jette

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 25. august 2014 kl. 8.24

dansk ingefær har grønne blade - italiensk ingefær har brogede blade

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Fabricius, 26. august 2014 kl. 13.40

Jo, det er Dansk Ingefær. Jeg har spiselige planter i min have, og vil ikke have, det gror sammen. Den er meget giftig, kommer man til at indtage bare lidt dør man. Fuglene kan jo tabe et frø, så ved man ikke, hvor man har den. Den kan i det tidlige forår ligne bladene på fx ramsløg, som jeg også har, så den er gravet op, og røget i skraldespanden. Den er også tillokkende at smage på, hvis man er et barn på grund af farven....

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. august 2014 kl. 14.46

Nej så giftig er den ikke , den kan give ubehageligheder , og det er meget sjældent at nogen søger lægehjælp på grund af indtagelse , så hvis du vil fjerne alle planter der er giftige på dette niveu så ender du med en bar have.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. august 2014 kl. 15.40

Helt enig Svend - der er kun nogle få meget giftige planter, som man skal overvej nøje om man vil give plads i haven.

Reelt er det vel kun Grøn og hvid fluesvamp, hvor der jævnligt sker forgiftninger og da er det meget ofte i forbindelse med en tilberedning i køkkenet af voksne, "svampekyndige" mennesker :) Dog med undtagelser, hvor det helt forfærdelige sker, at et barn får smag for svampen.

Viden er bedre end skrøner og hysteri. Vi lærer jo børn om trafik i stedet for den umulige opgave det er at fjerne biler m.m. Det samme burde alle forældre gøre m.h.t. giftige planter og svampe.

Bortset fra Olieplanten og Paternostebønne, så tror jeg ikke, at jeg vil undgå nogen planter i haven. Jeg har Kristtjørn, Buksbom, Guldregn og mange andre helt almindelige planter, som har betegnelsen giftig. Mine overvejelser på det punkt går på risikoen for at ulykken sker. Her spiller det blandt andet ind, hvor giftige og "lokkende" frø eller frugter planten har.

Det værste er nok de mennesker, som slet ikke ved, hvad de har i haven :-D

Se evt. her hvis du vil se en mere reel opdeling af giftige vækster:

naturstyrelsen.dk/naturoplevelser/regler-i-naturen/skilte-og-friluftsfaciliteter/naturlegepladser/sikkerhed-paa-naturlegeredskaber/giftige-planter/

Nyt svar til emnet »Hvilken Plante?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvilken Plante?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider