Forum

Japansk Paradisæbletræ – Hvilken sort?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Asger Hvid, 25. august 2014 kl. 22.27

Hej Havevenner,

Jeg vil gerne plante japanske paradisæbletræer - Malus Floribunda i min have. De ser meget flotte ud.

Men jeg vil gerne have mellemstore træer og ikke de der 3 m høje nogle som jeg har set. Mit skal være 5 m eller mere!

På Haveabc.dk står der det bliver 6-10 m højt, men en nabo har et stående der kun er 3 m højt. Hun mente jeg skulle finde det rette sorts navn hvis jeg skulle ha den "store sort".

? Er der en stor sort? Eller bliver de bare ikke så store i Dk generelt?

Pft

:-)

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 26. august 2014 kl. 7.03

Størrelsen på den enkelte sort afhænger af, hvilken type grundstamme, den er podet på.

Normalt poder jeg på vildstamme, hvilket giver ret store træer. Der kan også podes på M7, der giver lidt mindre træer eller på M26, der giver træer på ca. halv størrelse. Enkelte gange podes også på M9, der giver små træer, som evt. kan bruges som krukkeplanter i store krukker.

Det er altså i høj grad roden, der afgør højden på træerne. Der er dog forskel på de enkelte sorter fra naturens side.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Asger Hvid, 26. august 2014 kl. 20.49

Ok. Jeg vidste ikke det var samme princip som gælder andre frugttræer.

Men desværre er mine havedrømme for hele østsiden af huset lige smuldret. Jeg læste en artikel om rødders tendens til at gå i kloakrør, og det viser sig at lige netop malus Floribunda er den værste!! Hvor uheldig kan man være. Der er nemlig både toilet og regnvandskloak på den side af huset.

Min plan var 3 mellemstore træer 5x5 m med brede kroner, og herunder bregner og græssorter i kronens omkreds.

Hvad skal jeg vælge istedet?

Fået de andre paradisæbletræ sorter også på vildstammer?

Og har de andre paradisæbletræer samme tendens til at gå i kloakrør?

Nyt svar til emnet »Japansk Paradisæbletræ – Hvilken sort?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Japansk Paradisæbletræ – Hvilken sort?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider