Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. august 2014 kl. 19.29
Hej
Mine Vinca Minor havde fået sortstængelsyge og beplantningen langs soklen var brun og havde mange bare pletter. Jeg gravede det hele op, kørte lidt jord væk og gravede lidt kompostjord ned langs soklerne idet jeg gik ud fra at jorden var udpint. Derefter plantede jeg Assarum (Hasselurt) langs soklerne mod øst og mod nord. Ialt 34 meter. Planterne tog jeg fra et bed midt på terassen. Her havde myrerne sørget for at sprede frø ned mellem de runde strandsten, så stenene slet ikke kunne ses mere. Det var drøjt at tage planterne op, men der var så mange planter at jeg kunne genplante dem mellem strandstenene.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. august 2014 kl. 19.30
Der var langt flere planter end jeg troede, så der var nok planter til 34 meter sokkelbeplantning.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. august 2014 kl. 19.31
Og ved østsoklen som er i eet stræk, plantede jeg et par Heuchera ved nedløbsrøret.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. august 2014 kl. 19.34
Derefter reetablerede jeg beplantningen på terassen. Her stod der indtil stormen sidste år en stor hængepil, som væltede. I sommer har jeg haft en stor træstub stående med en krukke med espalierede Ostara jordbær (Jeg har netop i dag igen plukket 10 store bær)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. august 2014 kl. 19.37
Jeg har for mange år siden udfyldt huller eller lavet små bede med runde strandsten - møjsommeligt slæbt sammen og sejlet hjem :-). Imidlertid har jeg nu en slags "formeringscenter" disse steder. Overalt er der kommet Hasselurt mellem stenene. Myrerne slæber frøene derhen og de lader til at synes om at gro mellem varme strandsten. Anden forklaring kan jeg ikke give.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juli 2016 kl. 22.57
2 år efter at jeg plantede Assarum (Hasselurt) langs mine hussokler, kan jeg kun berette at planterne trives og har etableret sig med både frøplanter og nye skud fra moderplanten. Soklerne vender mod øst og mod nord. Ps. Læg mærke til mit rottesikrede fuglefoderhus. Omring stolpen er sat et tæpperør af plast og der er et stort udhæng omkring foderpladen.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.