Forum

Figentræ på østvendt væg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christina B.H., 1. september 2014 kl. 10.45

Jeg har lige fået et lille-bitte figentræ i house-warming gave og det eneste sted som vi lige kan få ryddet plads til er op ad en østvendt væg. Jeg har læst mig til at den helst vil gro på en sydvendt væg, men det har vi ikke (jo, men der er alt for mange døre og vinduer). Tror I at den vil blive glad på denne plads?

Jeg har også fået en have-hibiscus (syrisk rose) som jeg vil plante ved siden af, skal jeg plante den nord eller syd for figentræet? Mod nord er væggen bygget sammen med garagen, så det danner en vinkel (solkrog med formiddagssol og læ), mod syd slutter huset..

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 1. september 2014 kl. 11.38

Du kan godt plante en figen på en østvendt væg. Du skriver det er en lille figen. Jeg tilråder, at figner skal være mindst 2 år gamle inden de plantes ud og det er altid bedst at plante dem om foråret, omkring Grundlovsdag. Indtil da kan du have den i en stor krukke, som du flytter ind på en frostfri plads om vinteren.

Plant din hibiscus syd for fignen, da du ellers risikerer at figner skygger den ihjel.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina B.H., 1. september 2014 kl. 14.59

Tak for svaret.
Jeg var mere bekymret for at hibiscusen skulle skygge for fignen :)
Kan fignen klare sig indendørs i et rum der bliver let-opvarmet eller skal der være koldere?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 3. september 2014 kl. 13.05

Den kan sagtens tåle let frost en gang imellem, så det vil være nemmere at holde den i et køligt rum end i et let opvarmet, hvor den vil begynde at sætte nye skud, før den kan komme ud i det fri.

Hvis den har grønne blade, når den sættes ud til foråret, bør den stilles på en skyggefuld plads den første uges tid. De nye skud tåler ikke nattefrost.

Nyt svar til emnet »Figentræ på østvendt væg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Figentræ på østvendt væg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider