Forum

Plæneklipper der kan noget

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 9. september 2014 kl. 17.45

Hej i forum

Jeg søger en plæneklipper med følgende tre egenskaber:
Den skal:

1. være stærk - kunne klippe i tykt græs
2. kunne klippe tæt på kanter, da den skal bruges til at holde græsstier, hvis kanter bl.a. består af beton
3. være let at manøvrere med, da jeg skal dreje meget og køre frem og tilbage (samt løfte den, da den skal bruges på forskellige lokaliteter).

Er der nogen, der har et bud på en model, der kan klare de tre opgaver?

Mvh. Marie

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. september 2014 kl. 19.44

Hej Marie L.

I mine øjne og I sammenligning med de tre - fire andre billig-klippere jeg har slidt op, så er jeg begejstret for min klippo, som nu kører på andet år:

www.klippo.com/dk/products/mulching-mowers/excellent-sh/

De er lidt dyre, men er konstrueret I en helt anden kvalitet end de gængse på markedet. Ligger på ladet af mange gartneres lastbiler..

Jeg vil dog nødig løfte den - eller andre rotorklippere for den sags skyld :)

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 10. september 2014 kl. 8.27

Enig med Tom. Jeg har 2 klippo, en ikke selvkørende, der er omkring 13-14 år gammel og en selvkørende, der er knap 10 år. Dem bruger jeg stadig. Jeg har meget græs og mange rabatter, hvor jeg ikke kan undgå sten. Derfor skal kniven slibes eller skiftes hvert år, men maskinerne er utrolig holdbare.

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 10. september 2014 kl. 11.06

Også enig i at vælge Klippo, selv om det er en dyrere investering.
Aluminium skjold og andet er utroligt holdbart og kan klare min hårdhændede behandling.
Min Klippo er over 20 år og jeg har ikke været særligt rar ved den. Det har den ikke taget sig af og virker upåklageligt.
Nu jeg har fokus på den i skrivende stund bør jeg nok give den en ny kniv og nyt tændrør. Om foråret ved den første start i sæson med græsklipning, skal jeg bruge startspray for at få motoren startet, men det har ikke så meget med selve klipperens robusthed at gøre. Motoren er samme fabrikat B&S, der anvendes på mange andre mærker græsklippere.

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 10. september 2014 kl. 11.37

Marie Louise - i min verden får du et problem med at finde en maskine der både er super stærk og samtidig så let af du lige frem kan/vil løfte den?!

Når du ønsker dig en _meget_stærk maskine, vil jeg anbefale dig at vælge en motor med 190 ccm i slagvolumen.

Har selv en Al-ko .... fungerer tilfredsstillende

www.al-ko.com/shop/dk/produkter/plaeneteknik/benzinplaeneklippere.html

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 10. september 2014 kl. 11.42

Mange tak for svarene.

Det er altså en Klippo-maskine, man skal investere i. Hvis bare ikke prisen var så frygtelig høj. Men ja, det er en investering.
Desværre får jeg ikke råd til en sådan maskine før om et par år.
Efter jeres svar (samt Franks på en anden tråd) har jeg besluttet at returnere den Stiga 48s jeg havde købt og beholde min ældgamle håndskubber og så spare op til en Klippo.
Håber håndskubberen klarer mosten indtil da. I hvert fald er den let at flytte og kan klippe pæne kanter.

Mvh. Marie Louise

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 10. september 2014 kl. 22.42

Hej Jan E:

Kan din maskine klippe tæt til kanter og kan let køres frem og tilbage?

Prisen er bedre end Klippoens.

Jeg skal kunne løfte maskinen over 25 cm høje stenkanter og har som nævnt i indlæg 1 græsstier med betonkanter, som det er alfa og omega at kunne klippe tæt på (magter ikke lange græstotter på en sti).

Mvh. Marie Louise

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. september 2014 kl. 18.30

Marie L.

Prisen er måske lavere, ja, men bedre? Det _er_ jo to vidt forskellige ting.

Hvis du ser på det over en ti-årig periode er det samme lave pris og hvis forhold som støj og øvrig miljøpåvirkning også betyder noget for dig, så er Klippoen (den version jeg købte med Hondamotor) svanemærket.

Min anbefaling er at spare sammen og så lave dig en flytbar rampe til stenkanterne, så du ikke smadrer din ryg :)

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 11. september 2014 kl. 19.29

Tæt på kanter.

Min billige el-klipper fra Harald Skrald, kan man med lidt behændighed klippe udenom kloakdæksler med.

Men den larmer ret meget, man skal kunne styre det med 20-40 meter kabel- uden at klippe det ove- og have stik passende steder.

Den er ikke selvkørende, men klipper ret højt kvikgræs/brombær/nælder. Græsopsamleren er skod at tømme, og uden får man græs og skidt i bukseopslagene.

Til gengæld er den ret robust (min ukrudtsmark aka "plæne" er ujævn), håndtaget kan foldes sammen, så den ikke fylder så meget ved opbevaring.

Samleanvisningen/brugsforvirringen er ugod- og den sorte plasticdims (ledningsholder) er ikke vist monteret- uden på billedet på kassen.

Men den var billig- og er ret effektiv. Jeg renser den i bunden med en stiv børste efter brug (egl en børste til bil...). Den hedder Selektra.

For år tilbage købte jeg en dyr Husquarna- den holdt til éen tur. Så døde den for altid. Så det... (Forhandleren henter ikke ved rep.- og uden bil... så!)

Mvh
Tine- der aldrig har klippet kabler over med plæneklipperen. Men det er nok bare held!
Før den havde vi en Bosch (også eldreven).

9 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. september 2014 kl. 20.16

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. september 2014 kl. 20.20

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 11. september 2014 kl. 20.31

Kiggede lige på Franks link til Stiga. Der stod af den var total lydløs. DB = 0. Umuligt!!! Har selv en billig model fra Silvan. 7 år gammel og med plastic skjold. Service? En sjat olie hvert andet år. Kniven får en tur med vinkelsliberen hver forår, og så kører den hele sommeren.
Da jeg købte den, så jeg også på andre maskiner - og til min store morskab faldt jeg over en stort tilfælde af mærkevarerdifferentiering. Den samme motor, bare med et andet navneskilt. Skjoldet var af stål, samme facon og en anden farve. Merpris for et andet mærke = 1500kr. Betal bare hvis I sover bedre om natten :)

12 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. september 2014 kl. 20.43

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 12. september 2014 kl. 9.27

Selv når man klipper et stykke papir med en håndsaks, giver det lyd fra sig. Hvordan tror I så det lyder med en rotorklipper der arbejder i højt græs :)

14 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. september 2014 kl. 10.46

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 12. september 2014 kl. 10.51

Selv en elbil er ikke lydløs:). Hjulstøj. En benzinklipper i tomgang siger heller ikke alverden. Nu kan vi vist ikke klippe mere græs på den plæne:)

16 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. september 2014 kl. 17.38

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 12. september 2014 kl. 20.22

Det er da en nyhed til den meget lille have. Eller er det altankasse modellen.
Jeg kører selv med en ca. 25 år gammel Flymo Turbo 400 (den der svæver) pga. flere skrå områder. Har endnu ikke kottet ledningen da den er gul og ses tydeligt. Jeg har kun én gang skiftet lejerne, fordi kniven ikke var afballanceret godt nok.
Den vejer kun 7 kg. har bioklip, god til kanter og kan hænges på vægen. Prisen er kun 1300 kr.

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Noer, 18. september 2014 kl. 9.09

Jeg tror ikke at det kan betale sig at investere i en dyr plæneklipper. Min er den billigste rotorklipper fra Jem & Fix til ca. 900 kr. Den har et solidt skjold, er benzinøkonomisk, virker upåklageligt og har kørt på mine ca 1000 m2 græsplæner i 4 år. Jeg bruger den også som kvashugger ved at køre over bunker med afklippede grene. Jeg har dækket sideudkastet med en plade, så den virker som en bioklipper og kan komme helt tæt på buske og træer. Når den ikke kan mere køber jeg bare en ny til samme lave pris.
:-) Søren

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. september 2014 kl. 9.26

Hver mand sin lyst :)

Du ved tilsyneladende ikke hvad ægte bioklip er, siden du mener, at det kan etableres ved blot at blokere sideudkastet.
Både knivens udformning og dennes periferihastighed har betydning.

Det er lidt ligesom med "helårsdæk" til bilen - det er der også npgle, som er tilfreds med :)

Nyt svar til emnet »Plæneklipper der kan noget«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Plæneklipper der kan noget

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider