Forum

Underlig knold

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Skovsgaard, 13. september 2014 kl. 11.04

Hej.

Hvad er det for noget der kommer frem ved stængelen?
Og hvad hedder planten?
Håber nogen kan hjælpe mig.

Hilsen Birgitte

Kan se jeg kun kan lægge et billede ved. ØV

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 13. september 2014 kl. 11.20

Hvis du besvarer din egen tråd, kan du lægge flere billeder ind så de er samlet i én tråd.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 13. september 2014 kl. 12.31

Den minder meget om en djævletunge. Og klumpen er måske en knop? Hvis det er, skal du nok sørge for at have den udendørs, når den blomstrer, da den ikke lugter ret godt.

Jeg kender den også under navnet Afrikansk Tåretræ (det korrekte danske navn er Djævletunge, og den korrekte latinske betegnelse er Amorphophallus paeoniifolius ssp.emei shan - men den kan sikkert findes uden de sidste par ord). Put den i en potte (ikke for lille) med pottemuld, vand den godt og vent. Så får du et fint træ til sommer. Til efteråret, når det visner ned, sætter du det af vejen, og når det er visnet helt ned, tager du knolden op og putter den i nogle aviser eller tilsvarende og putter i en papkasse eller lignende (det skal være mørkt).

Der har tidligere været en artikel om planten i bladet Praktisk Økologi, men den er så gammel, at den ikke er digitaliseret. Du kan prøve, om du kan få redaktionen til at grave et eksemplar af bladet frem til dig, hvis du er medlem af PØ.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenserik Laugesen, 13. september 2014 kl. 12.42

Hej Birgitte.
Din plante hedder sauromatum ventricosum den hører til arum familien og den er hårdfør på beskyttede steder.
Den har haft blomster og det er frøstandene ved jordhøjde.
Og det er en blomst der stinker som Elsebeth skriver.
Har den selv og min hedder også Indian giant.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Skovsgaard, 13. september 2014 kl. 13.17

Hej.

Tak for svarene til alle tre.
Jeg er sikker på du har ret Jenserik Laugesen.
Den starter først på sommeren med blomster, og derefter kommer bladene, men det er første gang jeg ser frøstande. Kan den formeres fra disse frøstande? Jeg har haft den i mit Rododendrobed i flere år. Stængelen i blomsten bliver gerne spist, jeg ved ikke af hvad, snegle måske?

Hilsen Birgitte

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenserik Laugesen, 13. september 2014 kl. 17.51

Hej igen .
Ja du kan godt så dem.men det er meget nemmere at tá knolde og formerer den den vej.
Mine står også i haven hele året og en er i potte..og jo blomsterne bliver spist af snegle.
Har også en der hedder Amorphophallus revieri konjak..har prøvet at sætte fotos in her på siden men det dur jeg ik til.

Nyt svar til emnet »Underlig knold«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Underlig knold

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider