Skrevet af: Tine Horsum, 14. september 2014 kl. 19.20
Med sommerblomster?
Forslag modtages gerne, nu har jeg haft noget blandet, og desværre for sent opdaget, at jeg bare SKAL have morgenfruer (gule, orange, dobbelte, med forskelligtfarvet midte, bleggule), og at 2 forkølede kornblomster egentlig giver en god kontrast.
Så næste års bed skal rumme noget blåt- fx flere kornblomster.
Mit krav til sommerblomster er: De skal vokse relativt hurtigt, så de dækker jorden hurtigt. Blomsterne skal helst være insekt-/bivenlige. Planterne skal være nemme, dvs sunde. De må godt kræve lidt gødning/vand- og lidt lugning i starten.
Hvad er Jeres bedste bed med sommerblomster?
Mvh
Tine
Skrevet af: K. Langgaard, 15. september 2014 kl. 6.37
Jeg har et bed med morgenfruer og tallerkensmækkere. Der står også montbretia og en gul rose.
Et andet med mamelukærmer, som passer smukt med mange kornblomsters. I det bed er der også stolt kavaler. Og i år for første gang edderkop plante.
Venlig hilsen K Langgaard
Skrevet af: Doris Møller, 15. september 2014 kl. 10.01
Hej Tine Andersen
I mit svar har jeg lagt vægt på ordet ”nemmeste” og desuden også, at der skal gro noget i en fart, sådan at bedet hurtigt bliver fint.
Mine erfaringer er, at blomsterfrø, som man sår i potter indendørs, for at de skal komme tidligt, meget ofte alligevel tager lang tid at få gang i, fordi der gerne kommer en tørkeperiode tidligt om foråret eller i forsommeren, lige efter at de er plantet ud.
Derfor er det bedst med frø, der overlever vinteren i jorden. Hvis du har haft en sæson med morgenfruer, katost og tallerkensmækkere, behøver du ikke så igen næste år. Der er frø overalt, hvis man da ikke har plukket de visne blomsterstande af, inden der kom frø, og det magter de færreste. Hvis en plante vokser dér, hvor frøet har spiret, er den langt mere resistent over for en tørkeperiode.
Mamelukærmer, som er så flotte, har desværre ikke frø, der kan overleve vinteren. Kornblomster tror jeg også, at man skal så året efter, men jeg ved det ikke.
Morgenfruer ønsker jeg ikke at have over det hele, så dem har jeg opgivet. Katost, som er en pæn og ret høj (helt op til 140 cm) plante, kommer af sig selv, hvor jeg gerne vil have det, og hvis den kommer på steder, hvor den ikke må gro, er den nem at luge væk. Ligeledes med tallerkensmækkere. Jeg har for flere år siden sået et par frø af den slags, der har ranker på op til 1,50 meter, og nu kommer de overalt, men er ikke svære at luge væk, hvis de gror, hvor jeg ikke vil have dem. Tallerkensmækkere giver min have et frodigt udsende, fordi de fylder pladsen mellem andre planter ud, så der ikke er bar jord.
Mine forslag bærer måske præg af, at jeg ikke har et helt bed kun med sommerblomster. Mine sommerblomster står i bede, hvor der gror buske, som endnu er små. Sommerblomsterne skal bare fylde pladsen ud og dække jorden, så den ikke er bar. Men ellers kan jeg så absolut anbefale katost og tallerkensmækkere.
Med venlig hilsen
Doris Møller
Skrevet af: Bente Madsen, 15. september 2014 kl. 10.16
Jeg tror, du skal overveje at supplere dit bed med stauder og to-årige. En del toårige bliver jo ved med at så sig selv, som fx hesperis og digitalis.
Mvh Bente
Skrevet af: K. Langgaard, 15. september 2014 kl. 10.48
Jeg blander også stauder og sommerblomster. Storkenæb som blomstrer længe og lavt samt purpur solhat og høstanemoner er fine med stolt kavaler, digitalis og mameluk.
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 15. september 2014 kl. 21.32
Jeg ved ikke, om det er verdens bedste bed, men det er i hvert fald det nemmeste og mest længeblomstrende og sommerfugletiltrækkende.
Det består af Tagetes Patula og Kæmpeverbena. En ene er rund, kompakt og orange, den anden høj, svajende og violet
Skrevet af: Tine Horsum, 16. september 2014 kl. 22.40
Takker meget for inspirerende svar!
Jeg er også glad ved de to-årige, også tager jeg gerne frø af mine planter, så de kan sås andre steder. I år har jeg sået nogen af de toårige sent, og håber så, de blomstrer allerede næste år- og kan flyttes som småplanter. (Stokroser, Studenternellikker og Stedmoder)
Og det med at udså- planter, der er drevet frem inde- er prøvet, men de er længe om at komme i gang- også Nasturtier (Tallerkensmækker/Blomsterkarse- den er et kært barn med mange navne).
Desværre hakkede naboens høns mine op i år. §!"#¤! (Og noget mere) Så næste år, skal der midlertidigt hegn op, til jorden er dækket.
Geranier har jeg, og de skal alligevel deles, men de har en ret skrap lyserød farve, der ikke lige står til alt.
Mvh
Tine- der vil overtale naboen til helt og holdent at holde dværghøns: De skraber meget lidt og galer endnu mindre. ;-)
Skrevet af: Anonym bruger, 17. september 2014 kl. 17.15
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Freya Grossmann, 18. september 2014 kl. 8.07
Kochinhøns skulle skrabe mindre, da de har fjer på fødderne.
Valmuer og akelejer selvsår også flittigt.
Og storkenæb kan du måske få stiklinger af på deljorden.dk?
Skrevet af: Anonym bruger, 18. september 2014 kl. 14.17
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Tine Horsum, 22. september 2014 kl. 11.04
Nu skulle det ikke være en hønsetråd: Men dværghønsene skraber og galer minimalt. Til gengæld har de fået 2-3 kuld små, og de virker mere søde og tamme. Og kattene har ikke ædt de der helt små kyllinger, (de var meget små og nye, da vi så dem først).
De kan lide at ligge under campingskuret, havebordet- og på brøndlåget (der er dejligt varmt eller køligt- til kattenes fortrydelse, de holder også af det brøndlåg).
I går kørte jeg med nogen trillebørlæs brombærafklip- det første var nær kæntret, da jeg fik kørt lige i et hønsehul.
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.