Skrevet af: Martin Larsen, 5. august 2004 kl. 10.33
Vi har en stor og flot syren som dog ikke har blade og blomster forneden. Derfor vil vi gerne kappe en af de fire hovedstammer for at fremme nyvækst. Men er det et godt tidspunkt nu, eller er det for sent på året til at den vil skyde påny?
Skrevet af: Clara Andersen, 5. august 2004 kl. 22.07
Hej Martin. Jeg har også en stor, gammel syren, fylder vel 10 m2 og har mange hovedgrene. Siderne klipper jeg som en hæk, og deropover hæver busken sig med blomster som i en vase. Jeg kan godt lide det sådan.
De gamle, tykke hovedgrene vælter imidlertid ud over siderne (der har engang været en hyld i midten), så hvert år må jeg save nogle væk. Jeg forynger altså busken ved at tage dem lidt efter for ikke at give den et chok. Det har nu stået på i en 2–3 år og har ikke mindsket blomstringen.
Den største beskæring sker efter afblomstring (da er grenene tungest, vælter mest). På tidspunktet netop nu, kan jeg godt finde på at skære mindre grene, som generer, væk.
Om vinteren, i januar sammen med beskæring af hække, hvor man bedre kan se formen og grenene, klippede jeg sidste vinter siderne kraftigt ind, fjernede vildskud i kanten af busken og savede nok et par grene af (selvom der var knopper på bladene!).
Det ser altså ud til, at syren aldeles ikke er sart. Men alle steder står der, at den skal beskæres kort efter afblomstring. – Det tager jo en del år, før nyvækst giver blomst, nok mindst 5 år, så tænk på det også.
Skrevet af: Martin Larsen, 5. august 2004 kl. 22.13
Tak for rådene! Vores syren er et træ, den er overhovedet ikke busket. Jeg er kommet frem til at det bedre at save stammen over i slutningen af vinteren, fordi det ellers ikke er sikkert den gider laver nyvækst – og det er jo det der er årsagen til at vi vil forynge den. Var årsagen derimod blot at stammen skulle væk, ville det være meget fint nu. Rådene kommer i øvrigt fra Det Danske Haveselskab som jeg ringede til i dag.
Jeg var ikke klar over at nyvækst først blomstrer efter 5 år!
Skrevet af: Jens Arne Christensen, 7. juni 2005 kl. 18.01
Jej ønsker oplysninger om formering og plantning af Kejserkrone
Skrevet af: Martin Larsen, 7. juni 2005 kl. 18.28
Hvorfor skriver du så dit indlæg i en tråd om foryngelse af syren?
Du skal starte et nyt emne, ellers får du nok ingen svar!
Skrevet af: Helle-Sofie, 9. juni 2005 kl. 20.24
Hej Martin er du sikker på at dit træ er en almindelig syren? jeg har hørt at ægte syren ikke sætter rodskud og derfor bliver et træ i stedet for en busk.
Hilsen Helle-Sofie
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 9. juni 2005 kl. 20.41
Almindelig syren Syringa vulgaris, kan godt sætte rodskud, og mange af syrensorterne gør det med tiden. I haven kan en hård beskæring af podede planter stimulere dannelse af rodskud, da tabet af meget krone stresser planten. Bemærk: En busk betegner en plante, hvor nye skud kommer fra plantens vækstpunkt ved basis.
Skrevet af: Hanne I Glostrup, 9. juni 2005 kl. 23.33
Er der noget man kan gøre mod alle disse rodskud?
Jeg har en flot hvid opstammet, som jeg selv har lavet fra et rodskud. Den står i et bed med stauer og det er meget svært at holde styr på rodskudene.
På forhånd tak.
Skrevet af: Helle-Sofie, 10. juni 2005 kl. 20.58
Hej Henrik Ahlman
ja jeg er klar over at almindelig syren sætter rodskud. Men ægte syren sætter netop ikke rodskud, har jeg ladet mig fortælle.
Hilsen Helle-Sofie
Skrevet af: Yvonne Harking, 14. april 2006 kl. 15.12
Hvad er forskellen på almindelig syren og ægte syren?
Er det størrelsen eller er det rodnettet?.
MVH
Yvonne
Skrevet af: Henning, 1. august 2007 kl. 12.12
Hej. jeg kunne godt tænke mig og beskære min syren nu, da den er 3 meter høj og der er mange nye skud i bunden og på hoved stammen længer oppe.
Skrevet af: Marie Engling, 10. februar 2021 kl. 22.47
Er dette en ægte syren?
Billedet er taget fra 2. sals højde.
Jeg vil tro at træet er 7-8 m højt.
Mvh
Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.