Skrevet af: Elsebeth Kragh, 2. oktober 2014 kl. 11.29
Jeg har denne 20 år gamle busk som blomstrer med cremefarvede duske i juli, er løvfældende. Laver sideskud.
Skrevet af: Søren S Duun, 2. oktober 2014 kl. 12.02
Jeg mener at det var tusindetop.
Skrevet af: Boi Jensen, 2. oktober 2014 kl. 17.32
Hej Elsebeth
Jeg gætter på et hjortetaktræ "Rhus typhina" - som har de karakteristika, som du beskriver. Det ses efterhånden sjældent fordi det laver så mange rodskud.
Skrevet af: Elsebeth Kragh, 2. oktober 2014 kl. 17.56
Tak for svar.
Ingen tvivl om at det er et en tusindtop.
Har fundet de fineste billeder på nettet.
Det latinske navn er sorbaria sorbifolia.
Skrevet af: Tine Horsum, 2. oktober 2014 kl. 18.03
Tror også på hjortetakstræet/busken.
De er sjove med deres bløde, brune og lådne grenspidser, der føles som dyrepels og ligner i et hjortegevir i "bast". De blomstrer og får smukke høstfarver- men eftersom jeg lige har gravet en masse af dem op (rodskud), så er de ikke lige mine favorittræer/buske.
De kan dog beskæres og bliver ret gamle, hvis de får lov!
Rodskuddene er vandrette- og rødderne er ret skøre, og af uransagelige grunde nemmere at få op nu- end i foråret. (Hvor jeg også forsøgte at pille nogen op, der stod mit i min "græsplæne". De er så holdt nede med plæneslåeren, og det har hjulpet!)
Mvh
Tine
Skrevet af: Søren S Duun, 2. oktober 2014 kl. 19.19
Er hjortetakstræet ikke stiver i bladene ?
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 2. oktober 2014 kl. 20.12
Det er en tusindtop med de cremehvide overhængende blomster-klaser.
Hjortetakstræ har røde oprette toppe.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Tine Horsum, 3. oktober 2014 kl. 6.20
Mine får da gullige blomster? Der nok kan beskrives som "cremefarvede" (hvilken kræm er det? Flødeskum er jo hvidligt)
Og de 2000 % sikkert hjortetakstræ....
De er ikke røde- ellers er jeg farveblind, og det tror jeg ikke, jeg er. Er det tusindtoppen, der er rød?
"Forvirring råder på jord, men..."
Mvh
Tine- citat er fra GB Trudeau "Doonesbury"
Skrevet af: Tom Andersen, 3. oktober 2014 kl. 6.36
@Elsebeth Kragh
Enig i Tusindtop. For yderligere underbygning kan du se disse gamle indlæg:
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/13617.html
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/13200.html
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 3. oktober 2014 kl. 8.42
Tine, der er mange slags Hjortetakstræer og de fleste slutter med røde toppe. Nogle har gullig-grønne blomster (f.eks.R.glabra).
Ligeledes er der forskel på hanblomster og hunblomster. Beklager,hvis det bliver for nørdet :o)
Hilsen
Anne Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.