Forum

Viola Cornuta-erfaring efterlyses

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 6. august 2004 kl. 15.31

Mon der skulle være en og anden med indsigt i Viola Cornuta (flerårig Hornviol)?

Det er en helt ny verden for mig, idet min haveviden stort set er begrænset til grønsager.

Jeg såede for omkring en måneds tid siden nogle små rækker i et ledigt hjørne i min nyanlagte mistbænk.

Det er der kommet adskillige småplanter ud af.

Det er min plan, at jeg sammen med familien skal kunne glæde mig over de meget dekorative planter på forskellige pladser i prydhaven i nogle måneder i år 2005, men de enkelte planter står alt for tæt i deres nuværende position.

Jeg vil sige med udgangspunkt i min erfaring om køkkenhaveurter, at de er priklemodne.

Men hvad gør jeg?

Prikler jeg i passende små potter?

Hvor placerer jeg dem i givet fald?

Skal de plantes ud på det endelige sted allerede i år eller skal de overvintre i drivhuset?

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 6. august 2004 kl. 20.54

Jeg har svaret dette. Med det kom ind under noget, der hedder prydhaven, som ikke er et emne. Det har jeg ikke selv valgt. Find venligst årsagen og mit svar.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 7. august 2004 kl. 8.13

Kære Clara A!

Jeg har i forbindelse med mine spørgsmål om Viola Cornuta valgt kategorien Prydhaven, hvilket ikke er ensbetydende med emne.

Så derfor!

Men når du skriver: Jeg har svaret dette, er jeg ikke med.

Jeg imødeser et godt råd.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 7. august 2004 kl. 23.58

Møgirriterende. Jeg har sendt svar een gang, men det forsvandt ud i den blå luft uden kopi, fordi "Prydhaven" ikke blev accepteret. Hvorfor kræve det så specifikt?

Så forfra.

Hvis de er store nok, kan du plante dem ud på det sted, hvor de skal være næste år. De er fuldt hårdføre. Plant dem på solrige steder i forgrunden på din ikke-lerjord. Giv gødning næste forår, ellers bliver de ikke af den størrelse, du forventer.

Det er en stedmodertype. Forvent ikke, at den bliver på samme sted i flere år, så tag frø igen næste år i juli og så forfra, hvis du vil kontrollere dem. Frøene springer af kapslen lynhurtigt, så vær ude, når tid er.

Jeg købte 2 potter for en del år siden og har opgivet at kontrollere dem. Men de dukker stadig op, under hække eller på andre tørre steder i min lerholdige jord.

Vilde stedmoder er ukrudt i Vestjylland, jeg kender ikke til dem i Århus, det må indikere jordtypen.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 9. august 2004 kl. 9.06

Helt enig med Clara – men det kan være svært ar plante små planter ud her i eftersommeren uden at de forsvinder i overfloden af planter eller hakkes op- derfor har jeg ind i mellem priklet dem ud i køkkenhaven- og først flyttet dem i marts/april -hvor det i min have er mere uoverskuelig at finde dem. På min lette tørre jord opfører de sig som ukrudt- jeg sår faktisk ikke mere, flytter bare- de dukker bare op- selv i græsplænen-der er ganske yndigt en augustmorgen at træde ud i et flor af små sortblå hornvioler i græsplænen.

God fornøjelse

Nyt svar til emnet »Viola Cornuta-erfaring efterlyses«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Viola Cornuta-erfaring efterlyses

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider