Forum

Tilbageskæring af store hortensiabuske

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. oktober 2014 kl. 22.49

Hej
Jeg har en del meget gamle og store hortensiabuske af forskellige arter. Heriblandt et par stykker, som i år har blomstret så frodigt at alle grene ud fra midten har bøjet sig ned mod jorden. Det må jeg gøre noget ved. Jeg ved at jeg ikke får nogen blomstring næste år når jeg skærer dem ned nu - til et sted, hvor grenene kan holde sig oprejste. Kan jeg gøre andet? Det er ingen katastrofe, hvis de ikke får blomster næste år. Hvordan får jeg dem til at danne mere stabile grene? (Billedet er et ældre, hvor buskene var mindre).
Ingeborg

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. oktober 2014 kl. 22.55

Blomsterne er mere "saftige" og sartere end mange af den slags hortensiaer som egner sig til tørring. Blomsterne fra disse buske kan ikke tørres. Jeg ved også at det faktisk er de små "knopper" som er de egentlige blomster på denne sort.
Ingeborg

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 10. oktober 2014 kl. 0.33

Hvorfor klipper du ikke blot en tredjedel af stilkene væk i år, tag de svageste, næste år igen 1/3 og igen tredje år de sidste, på den måde har du ingen store huller i anlægget og du har stadig blomster. Hilsen Henry G.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. oktober 2014 kl. 17.39

Tak for svaret Henry
Men så enkelt er det ikke, for så vil 2/3 af grenene jo stadigvæk være 2,5 m lange flitsbuer, som starter ved midten og ender ved jorden et langt stykke fra midten. Jeg må nok skære alt ned til ca. 50 cm og håbe at stænglerne derfra bliver så tykke at de kan bære blomsterne om 2 år. Jeg har nok gjort den fejl at jeg har skåret for langt ned de andre år. Der har dog aldrig som i år været så mange og tunge blomsterhoveder i alle mine hortensiaer.
Ingeborg

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. oktober 2014 kl. 11.04

Jeg ville helst skære som Henry G anbefaler, men i går kom jeg til at se på mine "flitsbue" Hortensiabuske og så kom jeg i tanker om hvad en snedyne kunne gøre ved de på jorden liggende store bunker med blomster. Jeg tror at grenene tvangsmæssigt vil knække - og det måske et sted, hvor jeg ikke ønsker det. Det er en skam, for alle grene har allerede mange mega store knopper. Men er det ikke kun knopperne fra topskuddet som sætter blomster?
Vil en af de andre knopper længere nede på grenen overtage blomstringen når jeg skærer ned?
Ingeborg

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. oktober 2014 kl. 11.52

Ikke hvis den ikke har sat anlæg til knopper .

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 15. oktober 2014 kl. 9.49

Du kan fint klippe dine hortensia ned til halv længde. De vil bare blomstre lidt senere næste år, som er deres natur.
Alle de hortensia, der blev klippet/bidt sidste vinter, blomstrer fint nu.
Det er bare et spørgsmål om, hvilke gener planten har for at blomstre på årsskuddene. Mange nye importerede sorter er slet ikke beregnet til vore vintre. De har altid levet i drivhus eller i syden, så de kan sælges i blomst til påske!!!!
Jeg synes du skal knibe topskuddene næste sommer, så de ikke bliver så ranglede. Men det skal gøres under væksten inden der vises blomster.
De grene du klipper af nu, kan du stikke i jorden uden blomster og få nye planter til foråret.:o)
Hilsen
Anne Marie

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. oktober 2014 kl. 13.36

Tusind tak Anne Marie
Jeg vil fluks gøre som du skriver. Det giver mening for mig.
Mange havehilsner
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Tilbageskæring af store hortensiabuske«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Tilbageskæring af store hortensiabuske

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider