Skrevet af: Tina K., 11. oktober 2014 kl. 12.53
Min søde, søde nabo har gravet 2 rodskud op til mig af sin store syren, som har en meget flot - den ligner en ’Andenken van Ludwig
Spaeth’. Er der nogen der ved, om det er en podet sort?
Eller kan det være et "vildskud", som får en helt anden farve?
Hilsen Tina
Skrevet af: Tine Horsum, 11. oktober 2014 kl. 16.36
Jeg er ret sikker på, den er podet på vildstamme. Så hvis du er heldig får du "Ludwig"- men mere sandsynligt en vild syren.
Nu har jeg selv (i et letsindigt øjeblik) lovet min nabo en "Ludwig" klon (flot mørklilla), men der vil jeg bruge nedkrogning.
Min ene "Ludwig" blev forresten nedsavet til sokkeholderne, da dens vækst var uheldig. Den er siden kommet fint op- men modsat de vilde syrener, laver "Ludwig" ikke rodskud. Mine er så gamle, at de nok er podede. Jeg ved ikke med yngre?
Mvh
Tine
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 11. oktober 2014 kl. 19.42
Syrener kan godt være rodægte(altså på egen rod).
Jeg har en oldgammel Ludwig, der sætter rodskud i samme farve som moderplanten.
Ikke alle podede sætter vildskud, da de kan været lavet på ungarsk syren eller anden ikke rodskydende grundstamme.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Tina K., 11. oktober 2014 kl. 20.10
Tak for jeres svar.
Min nabos syren er meget gammel (20-30) år, så det er spændende at se, om den er helt Ludvig eller podet. Der er ikke andet for end at vente og se :-)
Håber jeg er heldig, for den er virkelig smuk :-)
Hilsen Tina
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 11. oktober 2014 kl. 20.19
For ca. 30 år siden begyndte man at mikroformere (meristemformere) syrener. Jeg har nogle stående i haven af disse mikroformerede syrener, som jeg i sin tid fik fra reagensglas for at dyrke dem videre i jord. De sætter alle masser af rodskud og de er selvfølgelig identiske med moderplanten.
Skrevet af: Søren S Duun, 11. oktober 2014 kl. 20.38
Jeg er så heldig at min oldefar eller tipoldefar plantede en Syren i Søborg som var rodægte . En Syren med dobbelte hvide blomster . Da min oldemor boede der var der mange som beundrede denne Syren , der var kæmpestor.
For år tilbage fik jeg af de nye ejer lov til at tage nogle rodskud fra den og formere op. Disse står nu i min mors sommerhus og jeg er blevet lovet et rodskud fra disse Syrener . Jeg er næsten sikker på at det også må være en Ludwig . Dens duft var meget markant .
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. oktober 2014 kl. 9.47
Søren, er det den hvide, du kalder Ludwig?
Anne Marie
Skrevet af: Tilde P., 12. oktober 2014 kl. 10.25
Er det ikke rigtigt, at der findes en "vild" syren, som har hvide blomster?
For ca 30 år siden plantede vi her 75 m læhegn med rodskud fra en hvid syren. Moderplanten var fra før 1960. De står nu som anden række indenfor en række fjeldribs som begrænser rodskuddene. De er fuldt hårdføre overfor vind og frost.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 12. oktober 2014 kl. 10.42
@ Tilde
Ja, der findes "vilde", hvide syrener.
Skrevet af: Søren S Duun, 12. oktober 2014 kl. 11.53
Anne Marie.
Det var mig der sov for det var ikke en ludwig for den er mørklilla.
Jeg ved at Boi har den i sit sortiment og du har den sikkert også .
Jeg har regnet ud at den nok har mindst 100år på bagen.
Selve stammen var ca 50-60 cm i diameter. Den blev fældet efter at mine forældre solgte huset, så jeg fandt ikke ud af om det var flere stammer , der var vokset sammen eller om der var tale om en enkelt hovedstamme.
Skrevet af: Henry G., 12. oktober 2014 kl. 12.05
Syringa 'Andenken an Ludwig Späth' har farven mørk purpurrød, og 'Madame Lemoine' har renhvide blomster. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Søren S Duun, 12. oktober 2014 kl. 12.19
Er madame lemoine med dobbelte blomster , eller fås de både dobbelte og enkelte .? Er den mindst 100 år gammel . ?
Skrevet af: Henry G., 12. oktober 2014 kl. 12.35
S. Lemoine har fyldte blomster, Ludwig har enkle. Henry G.
Skrevet af: Søren S Duun, 12. oktober 2014 kl. 12.49
Så er det en S. Lemoine jeg har og den kan sagten være 100 år gammel.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.