Forum

Pelargonium – rød zonale

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Røsling, 24. oktober 2014 kl. 13.12

Hej, kan nogen anbefale mig en rød, enkelt (eller halvfyldt) zonale-pelargonum? Den skal stå ude om sommeren, og skal derfor kunne tåle en del regn. Meget gerne en gammel sort. Det var mit beskedne ønske :-)

Mvh. Bente.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 26. oktober 2014 kl. 15.01

Hej Bente.

Jeg har en rød zonale-pelargonie, den er enkelt blomstrende, og plejer at stå ude i alt slags vejr.
Det er én jeg i 1981 frøformerede, fordi der stod i omtalen af planten, at den var enkeltblomstrende og selv ville smide kronbladene efter afblomstringen, Det gør den så ikke altid lige perfekt, men den er god nok til mig.
Så nu er mit spørgsmål til dig: "Hvor bor du henne.?? Er det i nærheden af 3600 Frederikssund.?"
For så kan du få en gratis.!

Venlig hilsen
Holger Pedersen, 3600 Frederikssund
(Jeg er den eneste der hedder sådan her i byen.!)

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. oktober 2014 kl. 15.35

Hej Holger
Kan jeg overvintre pelargonier i kælderen selvom temperaturen er i mellem 19 - 21 grader. Jeg kan ikke sænke temperaturen, da min datter bor dernede . Jeg er godt klar over at de vil vokse og søge efter lyset
Men hvilket problemer vil jeg evt.løbe ind i .

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 26. oktober 2014 kl. 16.44

Hej Søren.

Det største problem du får, er at dine pelargonier vil vokse ustandselig, med lange aspargeslignende skud, på grund af det manglende lys, som du nok ikke kan give dem kunstigt, da det vil kræve en masse lysstofrør med "plantelys" i.
Mine står i mit udhus om vinteren, hvor der er ca. 5 - 10 grader, de står lige indenfor i udhuset, hvor drivhuset er bygget sammen med udhuset, så der er lys nok.

Ved mere varme, vil du også få problemer med skimmelsvamp i pelargonierne, men det kan du selvfølgelig sprøjte dig ud af, ved at bruge en opløsning af atamon (1 dl. Atamon i 5 liter koldt vand), det kan bruges mod de fleste svampeangreb.
Husk endelig at udvaske så meget af gødningen i jorden, som muligt, for ikke at brænde plantens rødder om vinteren, hvor der ikke er så meget gang i planten.

Venlig hilsen
Holger Pedersen, 3600 Frederikssund

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. oktober 2014 kl. 19.15

Tak for det, Holger.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Røsling, 27. oktober 2014 kl. 14.20

Hej Holger, det lyder herligt! Jeg bor i Ringsted, men jobber i Roskilde, så ifølge Krak skulle turen til Frederikssund kunne klares på en lille halv time. Jeg har ingen erfaring med overvintring af pelargonier, så måske kan jeg få lov at kontakte dig igen til foråret?

Mvh. Bente.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 27. oktober 2014 kl. 14.36

Hej Bente.

Du er velkommen.
Ring før du kører, så kan jeg være hjemme når du kommer.

Mvh. Holger Pedersen, 3600 Fr.sund
Tlf.nr.: 4731 4705
mobil: 3033 8311

Nyt svar til emnet »Pelargonium – rød zonale«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Pelargonium – rød zonale

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider