Skrevet af: Tine Horsum, 24. oktober 2014 kl. 22.12
Mit rosenbed er ved at takke af, så jeg vil gerne lave et nyt bed og en rosenhæk. Men der er jo 1000.0000 slags roser, så det er svært. Selvom jeg bor i "rosenland" (Der er mange rosenplanteskoler)- er det svært.
Jeg vil have duftende roser (ikke rosa rugosa), de skal være robuste og blomsterne behøver ikke at være voldsomt sammenfoldede/tætte- de mugner bare i år med meget regn.
Farven: Jeg kan faktisk ikke lide røde roser! (Mærkeligt kvindemenneske!) Men gerne flerfarvede, hvide og lyserøde eller andre. Bare de dufter.
Mvh
Tine- røde roser er bare ikke mig!
Skrevet af: Freya Grossmann, 25. oktober 2014 kl. 7.32
Rigtig mange kan godt lide Rose de Rescht, og kalder den "uundværlig". Jeg har netop fået en til min fødselsdag.
Den bliver stor.
Min fars kone, som gør det meget ud i roser, anbefaler Isfahan, som hendes favorit, men den er ikke remonterende. Men skulle være virkelig flot i blomstringen (sådan en fik jeg også).
Og så synes jeg godt om fairy-roserne, fordi de bærer så rigt i lang tid og er lette at klippe af til buketter,munden at det går ud over udseendet i haven. Og så er de lave, så de er gode foran.
De findes som hvid, rød og pink.
Hvis det skal være en vild - flot, vidunderlig - klatrerose, så skulle Lykkefund være helt overdådig, men med seks meter lange udløbere, bliver den stor!
Skrevet af: Freya Grossmann, 25. oktober 2014 kl. 7.35
Og så så jeg en rose på nettet igår, som måske også kunne være noget for dig. Den hedder Handel (mangler de to tyske prikker over a).
Skrevet af: Freya Grossmann, 25. oktober 2014 kl. 7.40
Munden? Der skulle selvfølgelig stå "uden" i første indlæg...
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. oktober 2014 kl. 12.27
Hej
Jeg er heller ikke alt for vild med røde roser, har dog på fornemmelsen at det er dem man har mest glæde af - i hvert tilfælde de gamle kendte sorter som Nina Poulsen etc.
Jeg kan også bedre li' pink, rosa og gule roser. De gule har det ikke så godt hos mig, så dem har jeg kun kort tid. Bedre er det med The Pink Fairy, som jeg er meget, meget glad for. Men jeg kan ikke sige at de er lave. Hos mig bliver de til store buske med hængende grene og kan godt fylde 1,5x1,5 m.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. oktober 2014 kl. 12.29
Jeg glemte en anden god rosa rose,nemlig Bonita, som bliver ca. 80-100 cm høj og ikke at forglemme den utrolige Astrid Lindgren, som bliver høj - næsten 2 m - eller mere, men har et super flot løv. Den er jeg meget glad for.
Ingeborg
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 25. oktober 2014 kl. 19.35
Hej Tine
Jeg har også Rose de Rescht (rødbedefarvet) og er meget glad for den. Den dufter helt utroligt skønt og er sund. Jeg har lige anskaffet mig endnu en, fordi jeg er så glad for den.
Jeg har desuden en anden favorit - Comte de Chambord - den er lyserød og dufter også som en drøm. Den blomstrer hele tiden. Begge er historiske roser.
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: M. Have, 26. oktober 2014 kl. 19.49
super spændende indlæg. Er der nogle der har gode bud på roser, der ikke er buske. for det vil Tine også gerne have, som jeg læser til hendes bede.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. oktober 2014 kl. 20.24
Hej
Nu savner jeg altså virkelig en oplysning om hvordan rosenbedet tænkes placeret, hvor stort det er osv. Hvis det er et bed med 5 roser, er det jo en helt anden snak end et bed med hundrede roser. Skal de være ens, skal de være i forskellige farver - bortset fra rød osv.
Ingeborg
Skrevet af: Jens Knudsen, 26. oktober 2014 kl. 20.40
Hej Tine.
Jeg har selv mere end 130 forskellige slags roser og jeg kan ikke anbefaler en bestemt mere end en anden.
Jeg har selv haft megen glæde af rosenposten.dk at se afsnittet af af Knud Pedersens egen liste af sine favoritroser igennem.
Jeg havde en del af dem i forvejen inden jeg opdagede denne liste, men har haft den glæde, at finde nye denne vej.
Det er svært med de mange, mange muligheder, der findes i rosenverdenen. Der kommer hele tiden nye til.
Skrevet af: Lone Nielsen, 26. oktober 2014 kl. 21.28
Kan tilslutte mig Jens Knudsen - Rosenposten er et godt opslagsværk. Her er megen information at hente om rosentyper, deres pasning og hvilke fordele de enkelte typer har. Selv hælder jeg mere og mere til Austinroserne, som har de gamle dyder - duft og udseende og de nye mere rosbuste egenskaber. På Rosenposten har de også en genial søgefunktion, hvor man angiver de kriterier man gerne vil have rosen skal have, hvorefter man får en række roser i forslag.
Skrevet af: Jens Knudsen, 27. oktober 2014 kl. 12.35
Helt enig om Austinroserne er en type, der skal anbefales.
Jeg har mange af denne slags.
Et sted har jeg tilplantet med krydsninger af Rosa Rugosa typer.
Navnene Rosaraie de l'Hay og Signe Relander holder jeg meget af. De er næsten altid i blomst og sidstnævnte er næsten nelikeagtig i form og har nogle sølvpletter, der ifølge mit barnebarn ligner stjerner
Skrevet af: K. Bilde, 6. juni 2015 kl. 2.53
Kære Freya
Du skrev i et indlæg fra 2014, at du har fået en damacener rose ved navn "Isfahan" (Ispahan). Jeg er lidt nysgerrig omkring dens blomstringslængde, da der er forskellige angivelser diverse steder på nettet. Fx skriver David Austin: www.davidaustinroses.com/english/showrose.asp?showr=471 at den begynder tidligst og slutter senest blandt de sommerblomstrende roser. The Telegraph skriver oven i købet , at den og andre sommerblomstrende roser kan blomstre helt til efteråret: www.telegraph.co.uk/gardening/3321689/Sleight-of-Ispahan.html
Kunne du evt. dele din egen og din svigermors erfaring vedr. blomstring?
Venlig hilsen
Karl
Skrevet af: M. Have, 6. juni 2015 kl. 21.13
our last summer skulle være en rigtig god klatrerose, med storblomstrende og meget duftende blomster. Har ikke selv den-endnu.
Skrevet af: Freya Grossmann, 7. juni 2015 kl. 19.07
Karl, det er første år med Isfahan, men jeg skal se om jeg kan notere herinde når den blomstrer.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.