Forum

Hvad hedder denne plante?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. oktober 2014 kl. 21.47

Hvad hedder denne plante, som jeg har fundet ved Vallø slots park.
Den har lilla bær/frugter .
.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 26. oktober 2014 kl. 22.05

Kan det være glasbær, Callicarpa bodinieri?

Venlig hilsen
Anders

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. oktober 2014 kl. 22.33

Det vil jeg undersøge nærmere, tak for det Anders.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 26. oktober 2014 kl. 22.56

Velbekomme.

Jeg har selv en i haven 'Profusion', dog skulle de sætte flere af de flotte (giftige) bær hvis der står flere sammen...

Venlig hilsen
Anders

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. oktober 2014 kl. 19.11

Hej Søren Duun
Det er en rigtig god plante, som gerne vil stå "som i kanten af et skovbryn". Jeg har købt en sådan plante med navnet Callicarpa Bodinieri for 3 år siden og havde plantet den for skyggefuldt. Sidste efterår har jeg så plantet den ved foden af en opstammet kristtorn og har forkælet den med god muldjord og en fodpose af formuldede blade. I år er den bare pragtfuld og har fået 80 cm lange skud. Det siges at den under de rette betingelser kan blive en stor busk. Jeg fik øje på den til blomsterbinding et år og damen, som havde den i haven kunne forsyne et helt blomsterbindingshold med grene med rigtig mange glasbær. Det er en plante jeg er meget glad for. Jeg har også læst, at den under omstændigheder kun får bær, når man planter flere sammen. Jeg har kun den ene.
Ingeborg

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. oktober 2014 kl. 18.31

Her hvor jeg fandt den stod den som om den var selvsået . Kan man så de lilla bær og så være heldig at få planter ud af det eller skal den stikling formeres?.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. oktober 2014 kl. 18.38

@Søren
Det må jo komme an på en prøve. Jeg hælder nu mere til stiklingeformering. Så får man jo under alle omstændigheder den samme plante. Jeg har ikke helt forstået at den skulle få flere bær, når man planter flere af slagsen. Mon der er han/hun planter ligesom ved kristtorn?
Ingeborg

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. oktober 2014 kl. 18.47

Hej Søren
Min nysgerrighed er vakt og jeg har googlet mig frem til to meget modstridende udsagn:
"Unser Liebesperlenstrauch (Callicarpa bodinieri) stammt ursprünglich aus Mittel- und Westchina. Von dieser Art ist es die Sorte 'Profusion', die mit ihrem besonders starken Fruchtansatz den ... Für den Menschen sind die Früchte jedoch giftig."

Og på dansk:
"De lilla bær bliver 2-4 mm i diameter. Bærrene er ikke giftige. Trives busken godt, vokser den godt til, og bliver derfor ikke grim af at du klipper grene af, med de dekorative bær."

Så der er lidt forskellige meninger om giftig eller ej!
Ingeborg

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. oktober 2014 kl. 18.51

Her står der en hel del om planten
havetips.dk/glasbaer/
Jeg har lige kigget på min etiket fra købet og det er en "Profusion".
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Hvad hedder denne plante?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvad hedder denne plante?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider