Forum

Frø af forskellige sommerblomster

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Plovmann, 12. august 2004 kl. 16.32

Hej...

Kan nogen hjælpe mig? f.eks. Ærteblomst, hvordan og af hvad tager man frø fra dem? Og hvornår? Vi købte sådan en pose med forskellige sommerblomsterfrø, bla. løvemund og mange forskellige kornblomster. Hvor tager man frø fra dem?

Det samme med Den store flotte plante der hedder blomsterkarse?

Jeg har MANGE forskellige have/ blomsterbøger, men i ingen af dem beskriver ret godt hvordann man tager frø fra forskellige blomster, kender nogen en god bog, www side, eller andet hvor man kan læse om sådan noget...

Med sommerlig hilsen
Lars Plovmann

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene, 13. august 2004 kl. 12.48

Hej Lars
Landsforeningen Praktisk Økologi har udgivet en lille bog "Frøavl til hudbehov". Jeg tror, at du kan bestille den på nettet.

Ellers er det ikke svært at samle frø. Nogle planter er dog lettere end andre.

Tag frøene når de er modne, lad dem tørre helt, fx i en åben skål indendørs, og opbevar dem så i papirsposer tørt og køligt til foråret. Husk at skrive navn på poserne og evt. skålene, for ellers er det hurtigt glemt.

Jeg samler mange frø sammen hvert år. Jeg samler frø af spændende planter, når jeg besøger andre haver. Det er dog langt fra alt, der lykkes. Jeg sparer mange penge – som jeg så kan bruge på at købe andre frø...

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 14. august 2004 kl. 13.18

På ærteblomst vil der vokse bælge ud, ligesom på spiseærter, men de er knapt så store. Inden i ligger der små runde ærter.

Jeg er begyndt at høste bælgene, især dem der er "tykke". De flade må godt få længere tid på selve planten.

Derfter tørre jeg bælgerne hele, på avis eller viskestykke.

Når de er knastørre tager du frøene ud og lægger dem koldt og mørkt i en lukket papirspose.

Hvis du har plukket og plukket af blomsterne vil det udsætte formeringsprocessen af frø og bælg dannelse.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 14. august 2004 kl. 13.21

På blomsterkarse vil du finde frøene på størrelse med ærter, i små klaser med ca. 3 på hver.

På frøene er der små riller og når de er ved at modne, fra grønne frø, vil der vise sig rød/brune striber på.

Frøene kan du høste nu, også de grønne, og lægge til tørre og pakke på samme måde som ærteblomst.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 15. august 2004 kl. 19.48

Her finder du et par artikler om høst af tomatfrø og om opbevaring af de høstede frø

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/froe_og_saaning/

Nyt svar til emnet »Frø af forskellige sommerblomster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Frø af forskellige sommerblomster

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider