Forum

Kan man kompostere mos?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. november 2014 kl. 22.41

Hej
De skønne efterårsdage er tilbragt i haven. Her kunne jeg ikke lade være med at rive lidt mos af enkelte steder. Det ser jo så friskt og grønt ud lige nu. Men kan man smide mos i begrænsede mængder på komposten? Om foråret vertikulerer vi plænen og da er der for meget til at det kan komme på komposten. Men hvordan er det med små mængder, som igen dækkes af staudeaffald osv?
Ingeborg

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. november 2014 kl. 6.45

Både store og små mængder mos kan komposteres uden problemer overhovedet!

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. november 2014 kl. 12.33

Hej Tom Andersen
Kommer det ikke an på hvilke mængder mos det drejer sig om. Måske også dets beskaffenhed. Om foråret plejer det at være tørt. Om jeg der har kapacitet i kompostbeholderne til 10 store sammenpressede sække mos, tvivler jeg på. Hidtil sørger jeg for at få materialet i komposten lagdelt med forskellige "strukturer" i kompostmaterialet.
Jeg har faktisk undgået at strø mosset ud på vores "skovsti", hvor jeg også lægger grønt materiale såsom græsafklip, kværnede ting og her i efteråret kommer der et godt lag blade på fra de omgivende træer. Jeg synes at mosset bliver ved med at ligge i "lag" på skovstien.
Ingeborg

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. november 2014 kl. 13.21

Prøv at tilsætte en smule kalk og kvælstof heri. Hvis nissen er sur, hvilken den nok er, så er du nød til at give lidt kalk . Kvælstof skal den have .

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. november 2014 kl. 13.23

Ikke nissen, men mossen (selvom det godt nok er ved at være jul).

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. november 2014 kl. 21.57

Hvis man giver nissen kalk, så er det da nok derfor han bli'r sur. Mine nisser forventer at få risengrød ! ;-)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. marts 2023 kl. 10.03

Når jeg laver store bunker med afrevet mos, vil det gavne at strø kalk mellem lagene?
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Kan man kompostere mos?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Kan man kompostere mos?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider