Forum

Forslag til træ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rasmus J., 13. november 2014 kl. 11.03

Jeg måtte fælle vores syge (og meget gamle) blommetræ og skal finde et andet træ at plante.
Lidt data:
Det er et sydvendt lavliggende hjørne og står i læ (og skygge i middagssolen) af et par 6-8 m høje mirabeller. Der er altid let fugtigt og der er en ph-værdi på ca. 6.5 og har regnorme i store mængder (hvad end det siger om jordbunden).

Jeg vil gerne finde et hjemligt træ og har overvejet Rød-el eller Navr. Hvad ville I gøre? Frugttræer og Røn er jo udelukket, når der er har stået et blommertræ.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 13. november 2014 kl. 14.38

du kan sagtens plante kernefrugt efter stenfrugt

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 13. november 2014 kl. 16.02

Hej Rasmus J

Hvor højt må det kommende træ ca blive ?
Mht højden: Rødel kan nå op på ca 25 meter - naur ca 15 meter.

Og hvordan med diameteren ? Eller sagt på en anden måde: Hvor meget plads er der til kronen ud til siderne?

Venlig hilsen fra
Lone

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 13. november 2014 kl. 16.10

Hvad med en rød hassel?

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus J., 13. november 2014 kl. 19.41

Tak for svarene :)
Jeg vil gerne have et middelhøjt træ hvor jeg tænker at 20 m er max. Der er 5 meter ind til mirabellerne (og ubegrænset når højden overstiger dem naturligvis). Der er er heller ingen begrænsninger i andre retninger. Haven er langstrakt og kun på 500 m2, men jeg kan lide dramaet i at have noget højde i haven. Jeg tænker lidt i skovbryn/skovhave.

vh Rasmus

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 13. november 2014 kl. 22.23

Hvis man har pladsen skal man da have en Eg. Og hvis du kan gå lidt på kompromis med det hjemhørende, så er en af mine favoritter den Ungarske Eg. Quercus frainetto, som heller ikke bliver helt så stor som de hjemhørende ege.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. november 2014 kl. 9.25

Så er et valnøddetræ lige sagen , det vil suge en masse vand og give en masse sunde nødder tilbage............

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 16. november 2014 kl. 21.53

Hej Rasmus.

Jeg ved det ikke er helt hjemligt, men heller ikke ligefrem eksotisk, men hvad med Himalays-Birk, Betula utilis?
Det bliver højt, suger vand og er flot;-)

(Er du de ikke-hjemlige så Ambratræ eller hjertetræ)

Venlig hilsen
Anders

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 16. november 2014 kl. 22.00

Hej igen.

Jeg har forøvrigt selv en navr, flot løv, især høstfarven, ikke specielt til våde forhold, klarer i hvert fald bedre tørre og også megen vind. Det er et af de flottere af Acer familien, hvis der skal lidt størrelse til.

Anders

Nyt svar til emnet »Forslag til træ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Forslag til træ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider