Forum

Overvintring af Ornitogalum Thyroides

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kirstine Olafsson, 19. november 2014 kl. 16.02

Jeg har fået foræret en stor Ornitogalum Thyroides Mount Fujii i potte. Er der nogen, der har erfaring med overvintring af denne plante? Jeg har hørt, at den ikke tåler frost, men på mærkaten angives et temperaturinterval på -10C til +20C, så jeg er i tvivl.
Kirstine O

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 20. november 2014 kl. 19.45

Du skal lige have stavet navnet rigtigt, så er det lettere at google det.

Ornithogalum thyrsoides - og det danske navn er Afrikansk fuglemælk. Og som navnet antyder, så kommer den fra Afrika, nærmere bestemt Cape Province i Sydafrica, hvor planten er endemisk. Ifølge Floradania.dk er Afrikansk fuglemælk flerårig og skal overvintres frostfrit.

floradania.dk/planter/data/ornithogalum-1/

I vore haver har vi Almindelig fuglemælk, som er fuldt hårdfør her.
www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/blomster/loeg_og_knolde/805.html

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirstine Olafsson, 21. november 2014 kl. 10.30

Tak for korrektion af stavemåde. Jeg har stavet navnet præcist som på planteetiketten. Af planteetiketten fremgår det, at planten kan tåle ned til minus 10 grader. Åbenbart en meget misvisende etiket!
Kirstine O

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 21. november 2014 kl. 11.16

Måske kan den klare mere end der oplyses på Floradania.dk, da de kun skriver det absolut sikre. De betales af forhandlerne af potteplanter.

Men forudsætningen er sikkert, at det skal være absolut veldrænet jord uden stående fugtighed om vinteren. Under sådanne forhold kan f.eks. rosmarin også tit overlever. Men det er ikke dansk jordbund om vinteren. Du kan jo prøve at sætte dem i en potte, hvis de visner ned, og grave den ned i jorden i drivhuset og vinterdække.

Måske du er heldig at en bruger her på Havenyt har erfaringer med planten.

Nyt svar til emnet »Overvintring af Ornitogalum Thyroides«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Overvintring af Ornitogalum Thyroides

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider