Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 9. januar 2015 kl. 10.27
I august 2013 fik jeg tilsendt 10 frø af en enkeltblomstrende bonderose af bruger her på forummet. Jeg husker desværre ikke navnet på ham.
Men jeg såede frøene efter anvisning og har siden passet dem. Ingen frø spirede dog i foråret 2014, men har jeg just nu opdaget, at der er kommet en lyserød spire - jeg synes bestemt, det ligner en bonderose ....!!! Hvad siger forum - kan jeg begynde at juble? Hvis det er en lille bonderose, hvordan passer jeg den så bedst?
Havde tænkt mig at lade den stå med de andre potter under et halvtag indtil varmen kommer og så potte om til mere næringsrig jord efter anvisninger fra Luriel Pleh i en gl. tråd i forum.
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: Karna Maj, 9. januar 2015 kl. 12.35
Jeg har ikke prøvet at så bonderoser, men jeg tror at det kunne godt være en bonderose.
Jeg ville skynde mig at lægge net eller andet over, så ikke solsorten kommer forbi og hiver planten op.
Skrevet af: Boi Jensen, 9. januar 2015 kl. 13.51
Hej Marie Louise
Læg en grangren over så der kommer ganske lidt lys igennem og fuglene holder næbet væk.
Bonderosefrø er lidt triggy hvis de ikke bliver sået lige med det samme, de høstes. De opfører sig ofte som æblekerner med at de så kan spire året efter, men der vil så ikke lykkes så mange procent, som hvis de spirer første år.
Skrevet af: Svend Høst, 9. januar 2015 kl. 14.35
Jeg sætter tomme klare syltetøj eller lign. glas over , det virker som et mikrodrivhus ." luft" ud en gang imellem.
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 9. januar 2015 kl. 16.36
Hej i forum
Tak for svarerne - anede ikke at solsorte var så slemme ved nye planter. Vil ikke tage chancer, så jeg vil bruge Svends ide med syltetøjsglas, som er nemmest at håndtere i forhold til en bakke fuld af potter.
Jeg troede, at barfrost ville være et problem, men det er det altså ikke?
Boi, måske jeg bliver endnu mere heldig, når varmen kommer:-)?
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: Mark Hansen, 10. januar 2015 kl. 9.55
Den med solsortene er god nok. Jeg husker tydeligt det første år hvor jeg forsøgte mig med stauder fra frø, hvor jeg satte frøplanterne udenfor om dagen til afhærdning i det sene forår. Det endte med jeg måtte takke farvel til næsten halvdelen af planterne jeg havde plejet og passet gennem flere måneder og som jeg netop havde brugt lang tid på at prikle om, fordi solsortene gik amok med at rode i jorden i de små potter.
Skrevet af: Søren S Duun, 10. januar 2015 kl. 13.13
Jeg har mistet en Linnea blomst som jeg endelig havde held med. Det tog ikke solsorten mange minutter og flå den op selvom den stod i skyggen under et stort thuja træ.
Skrevet af: Karna Maj, 10. januar 2015 kl. 16.08
Du skal være forsigtig med brug af klar afdækning og specielt glas, som slutter helt tæt. Når solen en dag skinner, og der kommer bare lidt lunere vinde, så bliver det alt for varmt, og planten kan tage skade. Der vil også blive dannet kondens inde i glasset og dermed et fugtigt klima. som kan give svampeangreb.
Det er bedre med noget net, grangrene eller for den sags skyld en hvid fiberdug.
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 11. januar 2015 kl. 13.46
Valget af dækmateriale bliver kartoffelsæk, der er til at styre på en kasse og ikke danner konsens eller svider planterne.
I mellemtiden er endnu et frø spiret:-)
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 22. februar 2015 kl. 14.02
Endnu en plante er ved at spire frem:-)
Har nu tre ud af ti frø.
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 3. marts 2015 kl. 21.51
Og nu er endnu et frø spiret.
Det bliver spændende om der kommer flere.
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 13. marts 2015 kl. 12.10
Jubi, endnu et frø er spiret:-)
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 13. marts 2015 kl. 17.45
Bingo, så er endnu et frø spiret - 6 af 10.
Skrevet af: Anne Demant, 13. marts 2015 kl. 22.27
det er godtnok flot :)
Skrevet af: Freya Grossmann, 14. marts 2015 kl. 12.22
Hyggeligt at følge med i din begejstring!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.