Forum

Abernes skræk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan Tholstrup, 25. januar 2015 kl. 21.59

Da jeg har været ved at undersøge lidt omkring abernes skræk,er jeg stødt på noget for mig besynderligt,tilsyneladende figurerer den med 2 latinske navne :Araucaria araucana og Araucaria imbricata ,hvordan kan det lige lade sig gøre :-) og er det så forskellige træer , hvilken er så bedst egnet til danske haver?

Jan

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. januar 2015 kl. 6.54

Araucaria araucana og Araucaria imbricata er samme træ/ plante.
Der er kun ét abetræ, mig bekendt.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 26. januar 2015 kl. 12.41

Hvis du vil se dem som store: Så tag til Middelfart! Der vokser de i rigtig mange gamle villahaver! Ved ikke om der har været en sælger forbi, som der har været omkring Bogense. Her har vi dog kun store gamle Kristtjørn, som skyldes en sælger... :-)

På dansk hedder de nu ikke Abeskræk (det er norsk) og forstavelsen med Ara, kan måske indikere "Papegøjeskræk" i stedet for. ;-)

Mvh
Tine- der gerne vil have sådan éet, men de vokser *meget* meget langsomt.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else B.H., 26. januar 2015 kl. 18.21

Abetræ kaldes også Abernes Skræk på dansk og på latin/botanisk hedder den Araucaria araucana. Det sker at planter skifter navn, enten fordi der er flere botanikere der har navngivet den samme plante eller man senere finder ud af at planten tilhører en anden slægt end først antaget, derfor kan man af og til støde på synonymer/flere navne til den samme plante. På dansk har den jo også to navne :-) Og i følge wikipedia er den opkaldt efter et sydamerikansk oprindeligt folk - ikke papegøjer :-) der er flere arter af Araucaria men kun den ene der kan vokse udendørs i DK..

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 27. januar 2015 kl. 8.29

Hej.

Jeg har nu set en anden i familie med den sydamerikanske i en palmehave i Spanien. Den stammede fra Australien!

Den havde også slægtsnavnet Araucaria men var en anden underart (det præcise navn kan jeg selvfølgelig ikke huske).

Om den kan skaffes er en anden historie...

Venlig hilsen
Anders

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 27. januar 2015 kl. 14.52

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 28. januar 2015 kl. 11.00

Hvert forår sælger Føtex " Abernes skræk" for en 100 lap og i en pæn størelse , skal vinterdækkes især i de første år.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenserik Laugesen, 29. januar 2015 kl. 23.36

Hej Peter.
Den fra Australien hedder araucaria Exelsa...stuegran.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 30. januar 2015 kl. 17.54

Hvis man går fra (tog)stationen i Middelfart- og går til højre efter Taxacentaralen, så er der nogen der er 12-15 meter høje. Jeg opdagede i går en i Bogense, men den er en ren dværg (2 meter høj). og den vokser alligevel et sted, der er for vanskeligt at forklare. Og der er alligevel ingen, der gider tage til Bogense for det.

De vokser en ganske lile smule = 5 cm årligt.

Jeg lærte dem at kende i en bog (populærlitteratur), der vistnok hed "spøgelset og jeg"- som handlede om en ung enke og et ramsaltatet spøgelse- Den var da ret sjov! (Jeg holdt meget af den, da jeg var 10-12 år.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Abernes skræk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Abernes skræk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider