Skrevet af: Minna F., 31. januar 2015 kl. 14.15
Hej havefolk
Jeg vil gerne plante nogle stedsegrønne hække til at skab opdeling og mindre "rum" i haven.
Hækkene skal være ca. 150 cm høje og jeg vil gerne have hækkene klippet skarpt firkantet.
Jeg har forelsket mig i de smukke stobladede kirsebærlaurbær, men hvor smalt kan man klippe sådan en hæk? Planteskolen siger ikke smallere end 100 cm, men er der nogen af jer, som har erfaring med at klippe kirsebærlaurbær til en smallere hæk?
På forhånd tak for hjælpen.
Minna
Skrevet af: Freya Grossmann, 31. januar 2015 kl. 18.18
Lyt til planteskolen. Deres grene og stammer bliver med tiden meget kraftige.
Og bladene er ikke kønne, når de klippes over og fremstår halve.
Hvis den skal klippes tyndt så vælge en småbladet "et eller andet", for så dækker de små blade hurtigere de lufthuller, der opstår ved klipningen.
Skrevet af: Else B.H., 1. februar 2015 kl. 11.28
Enig med Minna.. Kirsebærlaurbær duer ikke som klippet hæk.. Hvis det var mig ville jeg i stedet kigge på noget Lærk eller Fjeldribes, de kan tåle at blive klippet som en smal hæk eller hvis det skal være stedsegrønt kunne Taks eller Thuja være en mulighed.
Skrevet af: Else B.H., 1. februar 2015 kl. 11.29
UPS... Skulle have stået: Enig med Freya :-)
Skrevet af: Minna F., 1. februar 2015 kl. 21.34
Tak for hurtig tilbagemelding :-) det giver god menig med at en smal hæk skal være småbladet, så der ender nok med thuja.
Bedste hilsner
Minna
Skrevet af: Søren S Duun, 1. februar 2015 kl. 22.31
Ellers ville jeg også foreslog taksen. Thuja vokser langsommer og er lidt mere sart, hvad angår frost .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.